Suksessterte med stivere krem (slik som på Baker Hansen)

Som jeg har nevnt tidligere fikk jeg dilla på suksessterte eller suksesskake da pappa kom med det til meg på fødestuen etter jeg hadde født Oliver. Jeg lærte meg jo å lage denne kaken i sommer, men har ikke vært helt happy med resultatet. Det ble liksom ikke slik som på Baker Hansen. Der er kremen luftig og fin, og ikke fullt så klissete. Etter litt saumfaring på nettet etter ulike suksessterter har jeg endelig funnet ut hvordan jeg kan få den gule kremen slik som på Baker Hansen. Se bare på forskjellen: 

Hemmeligheten var nemlig å piske smøret hvitt først, og så piske inn egge-blandingen. Jeg har derfor brukt den vanlige oppskriften på bunnen, og denne oppskriften på luftig gul krem (som blir litt stivere enn den jeg har skrevet om tidligere): 

Oppskrift 

15 eggeplommer (OBS: dette er en oppskrift på mye gul krem slik som på bildet) 
2,25 dl kremfløte 
200 gram sukker
1 ts vaniljesukker (jeg bruker det fra Jacobs Utvalgte med ekte vaniljefrø)
250 gram romtemperert smør

 

Fremgangsmåte 

Eggekremen lages på den vanlige måten (link). Kortversjon: Bland sammen alt unntatt smøret og varm opp sakte under stadig omrøring over medium varme til sukkeret er løst opp og kremen bobler et par ganger. Avkjøl. 

Når eggekremen er avkjølt pisker du smøret hvitt, og visper deretter inn eggekremen. Ikke visp for lenge, da kremen kan bli kornete. Fordel over bunnen og sett kaldt. 

 

Baker Hansen sin og min (litt kornete bilde) ved siden av hverandre: 


(Min er ikke fullt like “stram”, men god er’n!)

#oppskrift #suksessterte #suksesskake #førogetter #mat #kake

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg