Glutenfrie brownie cookies oppskrift: Sprø i kanten og seige i midten

SAMSUNG CSC

Kan du tro at disse deilige mørke brownie cookies’ene er naturlig glutenfrie og laktosefrie? Oppskriften bruker nemlig ingen mel eller melk, og de er laget uten smør (!) – men tro meg: De smaker himmelsk!

Bare se på dette, da: 

via GIPHY

Brownie-kjeksene har kun 6 ingredienser – og lages uten elvisp eller kjøkkenmaskin. Tror du meg fortsatt ikke? Lag de selv, og legg igjen en kommentar i kommentarfeltet. 

Oppskrift på brownie cookies uten mel og melk

Ingredienser

(ca 12 cookies) 

– 3,5 dl melis
– 0,5 dl bakekakao
– 1 ts vaniljesukker 
– 0,5 ts salt
– 2 eggehviter
– 200 gram hakket kokesjokolade eller chocolate chips

SAMSUNG CSC

 

Fremgangsmåte 

Forvarm ovnen til 180 grader.

Bland sammen det tørre før du rører inn eggehvitene. Deigen blir ganske seig og tykk. Rør deretter inn sjokoladebitene. Fordel på brett til ca 12 emner. 

SAMSUNG CSC 

(Nei jeg kødder ikke – det er så enkelt!) 

Stek i ca 10-15 minutter (det varierer litt fra ovn til ovn. Hos meg blir de perfekt på 12 minutter). 

SAMSUNG CSC

Jeg vet ikke hvilken del av disse som er best: at de er fulle av deilig sjokolade, at jeg kan servere de til folk med både cøliaki og laktoseintoleranse, at de er så sykt enkle å lage, at de er så seige og gode, men fortsatt sprø og fine i kanten, at jeg kan lage de selv om jeg ikke har verken melk eller smør i kjøleskapet eller at de bare er så fantastisk gode. Jeg er frelst! 

 

#oppskrift #mat #cookies #sjokoladekjeks #sjokolade #brownies #hjemmelaget #cøliaki #laktosefri #glutenfri

9 kommentarer
    1. Hei, de ser kjempe gode ut. Har du laget oppskriften selv, eller funnet den på nett? Ser en kjent mat vlogger har lagt den ut. (ellenaabol )

      Elsker bloggen din:)

      1. Disse er en oppskrift jeg har laget basert på en amerikansk oppskrift, tilpasset for å passe min smak (fjernet noe, lagt til noe og endret på forholdet mellom ingrediensene). Ser at det verserer en del oppskrifter som denne på amerikanske sider med samme baseingredienser, så kanskje hun har laget sin egen versjon igjen. 🙂

      1. Visp lenge og godt sammen med en håndmikser så røren nesten blir helt stiv. Jeg lot cockiesene være i ovnen i 5-10 min lenger, tror det gjorde susen 😊

    2. Disse ble kjempe gode! Takk for oppskrift 😊
      Jeg byttet ut 100 gram av kokesjokoladen med valnøtter og la til en teskje bakepulver så de ble skikkelig store og fluffy, det kan anbefales!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg