Fjerne store nupper på ullkåpe (før- og etter-bilder)

SAMSUNG CSC

Her om dagen kjøpte jeg meg en kåpe i ullblanding, men hårene i kåpen har samlet seg, eller nuppet seg så veldig. Jeg har en elektrisk nuppefjerner hjemme, men nuppene på kåpen ble rett og slett for store. Etter litt googling kom jeg over noe jeg hadde sett for lenge siden; en type nuppe-kam av noe slag. 

Her er før- og etter-bilder av ermet, samt bilde av kammen: 

Den kammen jeg kjøpte meg, kjøpte jeg hos Woolland på Sandvika. De har den også i nettbutikken sin for kr 49. Jeg vet også at den finnes på blant annet Select.no (nå på salg til kr 29), og på Ebay for rundt en tier. Jeg følte like vel at en femtilapp var verdt det for å slippe ventingen. Produktet kalles visstnok Kashmir-kam, eller ull-kam. 

Woolland sier dette om kashmir og nupper: 

Nupping kan forekomme litt i begynnelsen. Dette kan skje fordi de korteste hårfibrene kommer ut. Disse kan lett fjernes med vår egen kashmirkam, og etter 1. vask vil ikke dette være noe problem lenger. Kashmir er altså ett plagg verdt å investere i ? den vil holde seg like myk og fin år etter år ved riktig pleie.

Jeg fant ut at det beste var å gre over nuppene med hårenes retning, og jeg synes faktisk det gikk over all forventning. Se bare på de store nuppene under ermet: 

SAMSUNG CSC
 

Så nå har jeg “kammet” hele kåpen, og den ser nesten så god som ny ut. Resultatet av kammingen ser imidlertid ganske heftig ut: 

Så jeg håper Woolland har rett i at det kun er i begynnelsen – for hvis jeg må fortsette å kamme kåpen slik som dette blir det ikke noe igjen til slutt. 

Jeg synes det var ganske kult å se, så tenkte det kanskje kunne være til nytte for noen andre som kanskje har noen nuppete plagg hjemme. Jeg tror like vel ikke denne funker like bra på babyplaggene i merinoull, så den elektriske nuppefjerneren blir nok ikke pensjonert helt med det første. 

 

#nupper #kjerringråd #mote #diy #mamma

2 kommentarer
    1. Hej!
      Hoppas du mår bra 🙂
      Jag har försöka komma i kontakt med dej via mail. Jag har ett erbjudande till dej.
      Hör gärna av dej så snart som möjligt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg