Bo på Hauger i Bærum: Erfaringer

Nå som jeg er i bolig-søk-modus så søker jeg mye på hvordan det er å bo steder som vi ser på bolig. Det er jo alltids greit å finne litt ut av hvordan nærmiljøet og skolene er om man ikke allerede er kjent med området. Like vel fant jeg veldig lite om stedet vi bor; Hauger. Stedet blir i boligannonser ofte kalt Hauger/Rud, Hauger/Kolsås, en gang i blant Kolsås/Rud, eller bare Hauger. Så jeg tenkte jeg kunne skrive et lite innlegg om noen vurderer å kjøpe i området. 

Offentlig transport/ beliggenhet: 

Deler av Hauger har postnummer Rud, og ligger i kryssningspunktet mellom Hauger, Kolsås, og Bærum Idrettspark på Rud. Beliggenheten ved idrettsparken med rulleskibane, frisbeegolf, tennisbane og preppet langrennsbane om vinteren, kombinert med at det ligger ved foten av det populære turstedet Kolsåstoppen, gjør at Hauger er et godt utgangspunkt for aktive mennesker/familier. 

Det er ca 300 meter å gå til t-banen Hauger fra der vi bor, og ca 400 meter bort til Kolsås t-banestopp, med søndagsåpen Joker, Kolsås senter med et knippe butikker som Meny, Vinmonopolet, apotek, optiker, bokhandel, Dressmann m.m. Vi likte spesielt området fordi man er nært knyttet opp mot Oslo med t-banen der man kun trenger billett i sone 1, men også har 2 busser i kvarteret til Sandvika bare 50 meter unna, der det også går ekspressbusser til Oslo i rushen. 


Kolsåstoppen sett fra Hauger

 

Mangfold: 

Bærum har jo generell høy snittinntekt og -utdannelse, og Hauger er ikke så annerledes, men jeg synes selv at snobbefaktoren er litt mindre på Hauger og Kolsås enn mange andre steder i Bærum. Jeg kan være noe påvirket av at jeg kjenner mange i området via klasseforeldre, men jeg føler at de fleste har en veldig allright innstilling og attitude. Kommer man litt lengre unna t-banen er prisene på boliger litt greiere, så skoleklassene i området har ofte en god miks, selv om det sikkert kunne vært enda litt mer mangfold også der. 


Skiløype utenfor noen av de nye leilighetene på Hauger

 

Negativt: 

Helt nøytral er jeg jo ikke; jeg har jo tross alt valgt å bosette meg her, og blitt i flere år, og hadde vi hatt råd til noe større i samme område/bygg hadde vi nok blitt her for resten av livet. Så det er vel et av ulempene: Det er litt dyrt. Det som er positivt er at det til Bærum å være er ganske midt på treet til at man har t-bane (enn så lenge i hvert fall. Banen er jo ganske nyåpnet enda, så prisene kan jo utvikle seg). Hvis man flytter litt unna t-bane og får man en del mer for pengene, men da kan man til gjengjeld ikke bare ta en rask tur med banen til Bekkestua en lørdag, samtidig som man også er en kort busstur unna Flytoget på Sandvika. 

Har du erfaringer med Hauger? Legg gjerne igjen en kommentar. 

 

#Bærum #bolig

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg