Ting å slutte med for å spare miljøet og lommeboka

Jeg har som så mange andre lyst til å leve mer miljøvennlig og spare penger, men jeg er også litt lat. Det vil si at jeg liker moderne hjelpemidler og tidsbesparende ting, og er ikke alltid så flink til å si fra meg luksuser. Like vel vil jeg hedre de små-tingene man kan gjøre hver dag; for selv om det kjennes som en dråpe i havet, kunne det blitt mye om alle gjorde de små grepene.

Her er derfor små ting man kan slutte å kjøpe som kanskje føles mer overkommelig enn mange av de store omveltningene man kan gjøre (som å leve uten bil eller kjøtt – selv om det både er miljøvennlig og pengebesparende hvis man har mulighet til det): 

– Poser til frukt/grønt 

Man kjøper vel strengt talt ikke posen som man bruker til frukt og grønt, eller andre vektvarer, men man kan kjøpe florlette bomullsposer på nett som man kan bruke igjen og igjen, og som sjeldent koster deg mer i vekt (om du ikke kjøper safran) 

– Frukt og grønt som er pakket inn i plast 

Se punkt ovenfor. Velg vektvarer istedenfor å dra med seg enda mer plast hjem. 

– Klær av “plastikk” 

Klær i bomull istedenfor syntetisk materiale er minimalt dyrere, og nupper ikke like fort som liknende produkter i eksempelvis polyester-blends. Ullgensere har fantastiske isolerende og pustende egenskaper og varer ofte i mange flere år enn en fleecegenser. Klær basert på plast fører til plast ut i vannet når det vaskes. Jeg sier ikke at du skal kaste alle klærne du har i plast, men vurder om du finner liknende alternativer i ull, lin eller bomull. 

– Kaffekapsler

Kaffekapsler har uansett blitt omtalt som kaffens svar på hermetikk-mat (ekstern lenke). Hva om du kunne fått en kjempegod, rimeligere kaffe, som attpåtil smaker bedre? Det finnes en rekke kaffemaskiner som kverner og trakter kaffen for deg for deg på nesten like få sekunder som kapsel-kaffe, og hvis du bare lager kaffe til deg selv kan en presskanne være et godt og raskt alternativ.  

– Fysiske filmer (DVD/BlueRay)

Plast og fysiske produkter som med dagens teknologi kan erstattes med streaming, uten at det koster noe ekstra (noen ganger er det til og med billigere). 

– Sugerør

Litt oppbrukt råd kanskje, men flere og flere store aktører som McDonald’s og Starbucks jobber om dagen med å finne alternativer til, og kutte ut plastsugerør, så det blir stadig enklere. Og trenger de fleste av oss egentlig sugerør? 

– Plastleker 

Du trenger ikke slutte å kjøpe leker, men se om det finnes et liknende alternativ i et annet materiale. 

– Take-away-kopper

Her synder jeg, og har syndet lenge. Noe som er dumt når man enkelt kan ta med seg en egen kopp (ja – de fleste kaffesteder gir deg kaffen i din egen kopp om du ber om det). Hvis du har fokus på lommeboken i tillegg lager du heller kaffen selv hjemme og tar med deg. 

– Barberblader/barberskum for damer

En epilator gjør vondt, men fytti så mange barberhøvler man sparer. 

– Brus

Klarer du, som meg, å ikke kutte ut kosedrikken helt, er saft et bedre alternativ. Mer fancy safttyper koster gjerne mer enn en flaske brus, og kommer jo i en plastflaske det også, men på én saftflaske sparer du gjerne over 10 halvlitersflasker. Nå skal det sies at i Norge blir ca 95% av alle flasker gjenvunnet, men du kommer i hvert fall til å kjenne det på lommeboken om du bytter bort brus eller vann på flaske.  

– Tyggis 

En ting man egentlig ikke trenger, og som ikke gagner miljøet. Her kan jeg glemme meg og synde, men som hovedregel har vi ikke tyggis hjemme hos oss. 

– Sminkeservietter/våtservietter

Til æsjebleier MÅ jeg ha disse, men til sminkefjerning eller tissebleier vil gjenbrukbare filler med varmt vann gjøre stort sett samme nytten. 

– Sko

Jeg elsker sko. Fy fasan som jeg elsker sko. Hvis jeg ikke hadde donert bort 90% av skoene mine hadde jeg sikkert hatt to-tre hele flytteesker med nesten ubrukte sko. Men etter år på år der skoene aldri ble brukt tok jeg meg selv i det, og nå har jeg sortert ned til noen jeg bare ikke klarer å kvitte meg med, pluss de essensielle. Jeg har også sluttet å kjøpe sko jeg ikke faktisk trenger (tro det eller ei). 

 

Også en siste ting om man først må kjøpe noe: 

– Kjøp brukt

Kanskje en selvfølgelighet, men veldig få har det som “top of mind”. Meg selv inkludert. Nå, hvis jeg trenger noe, sjekker jeg alltid Finn.no, Fretex eller den lokale bruktbutikken for å se om de har det. Om det skulle være sportsutstyr, klær, møbler, barneutstyr, til og med julegaver kan man finne “brukt” (mange donerer/selger julegaver eller nesten nye ting de ikke trenger). 

 

Disclaimer: Jeg er absolutt inget prakteksemplar på å leve miljøvennlig, og synder på blant annet mange kjøttmåltider og det at vi bruker engangsbleier og andre “luksuser”. Men som nevnt øverst handler det om de små tingene man ikke egentlig trenger, og som relativt enkelt bør kunne kuttes ut, enten det er lommeboken eller miljøet som trigger. 

Disclaimer 2: Vi trenger enda plast, og til flere formål er plast et bedre alternativ enn organiske/nedbrytbare alternativer. Man trenger ikke være anti-all-plast for å kutte ned på deler av eget plastforbruk. 

Disclaimer 3: Det er mange som ikke orker å gjøre små grep fordi “det ikke har noen hensikt i det store bildet”, og det føles kanskje fånyttes med det usle sugerøret man kutter ut, men verden blir i hvert fall ikke bedre av å overforbruke plast. 


Faksimile, ABC News

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg