EZOgreen erfaringer; abonnement på vaskemiddel… og mer?

I det siste har jeg fått mye reklame for EZOgreen på sosiale medier, og tenkte at dette var et smart konsept. Vaskemiddel som funker på både vanlig vask og ull, levert rett på døren? Det høres jo ganske smart ut! Eller? 

Nesten utelukkende betalte/unøytrale erfaringer og omtaler

Et lite rødt flagg var at da jeg skulle sjekke erfaringer med tjenesten var nesten all info jeg fant enten betalt omtale fra EZOgreen, som annonsørinnhold, eller med EZOgreen selv som avsender. Jeg liker jo like vel å teste nye ting, så jeg gikk inn og bestilte nærmest ukritisk, gira på å sjekke og fortelle om mine egne erfaringer.

 

bilde av utsjekk hos Ezogreen huket av for "ja, jeg godtar vilkårene", men ikke "ja til kommunikasjon"

 

Automatisk med i separat tilbudsklubb

Når jeg leser litt mer nøye gjennom vilkårene for tjenesten, ser jeg at selv om man ikke godtar å motta kommunikasjon i foregående steg, så blir man automatisk meldt inn i noe de kaller Biovita Fordel+. Der godtar man å bli kontaktet på både brev (!), sosiale medier, mail, sms og telefon for å “motta medlemsfordeler”, til tross for at man valgte å ikke motta kommunikasjon i bestillingsvinduet.

 

Når du bestiller hos oss, får du automatisk gratis medlemskap i Biovita Fordel+. Du vil også motta eksklusive kundefordeler, rabatter og VIP – medlems tilbud. Du kan bli kontaktet via brev, telefon, SMS, e-post og gjennom sosiale medier for å bli informert om våre tilbud og medlemsfordeler fra Biovita Fordel+ (Biovita AS).

Dette er et typisk skalkeskjul for å godta at Biovita kan få ringe deg og selge inn andre produkter, og sende deg reklame både på post og elektronisk. Biovita selger typisk kosttilskudd og andre pseudoscience-produkter med liten eller ingen dokumentert effekt. Liknende aktører frekventerer gjerne TV2 Hjelper Deg for innsalgsmetoder og abonnementer i gråsonen.

 

Ingen angrerett

Det er også flere ting i vilkårene som skurrer. Man har kun angrerett for den første bestillingen, som betyr at hvis man glemmer å avbestille, så kan man ikke returnere leveringen, og har ingen returrett på pakken.

Jeg hev meg derfor på telefonen og sa at jeg angret bestillingen, og ba dem fjerne all info om meg, både i EZOgreen sine registere, samt alt som har med Biovita. Jeg har like vel en uggen følelse om at jeg nå har tabbet meg grundig ut, og er mildt sagt spent på hva som skjer med personopplysningene mine fremover. I henhold til de nye GDPR personvern-reglene kan man be om en utredning av hva slags personopplysninger et selskap har på deg, samt å få dette slettet, og jeg ser for meg at selv om jeg ba om å bli slettet så har de bare “deaktivert” brukeren min og beholdt infoen, som mange bedrifter gjør når man melder seg ut av ting.

 

Vær obs på hva du melder deg på

Så bare en liten disclaimer om du vurderer EZOgreen: Vit hva du signer opp for. Ikke gjør som meg og finlese vilkårene etter du har gått videre. Dette er ikke en direkte scam, men med mye “gjemt” info og vilkår som gir det hele en uggen bismak.

 

P.s. Det kan godt tenkes at du er fornøyd med abonnementet og vaskemiddelet, men for min del så foretrekker jeg bedrifter som ikke prøver å lure meg inn i salgslister som ikke har noe med produktet jeg faktisk bestiller. Det er også i gråsonen av hva som faktisk er lov i henhold til forbrukerkjøpsloven, ettersom man har et eget felt der man velger å ikke godta kommunikasjon, men man automatisk må godta å bli kontaktet ved å godta vilkårene. Det at man havner på en liste som i kundens øyne vil oppleves som en tredjepart er også litt ugreit når dette ikke er tydelig i bestillingsvinduet.

 

1 kommentar
    1. For et elendig innlegg. Du titulerer det med “EZOGREEN ERFARINGER”, men forteller overhodet ikke om det er bra eller ikke. Alt er på abonnement nå, ingenting uvanlig med det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg