Sjokoladefondant og risboller etter ni

I går kveld fikk Roar nesten hodet bitt av, da han prøvde å fortelle meg at jeg ikke kunne lage meg sjokoladefondant (der han mente at det kanskje var litt sent å begynne med det klokken ni). På vei til butikken for å kjøpe ingredienser til sjokoladefondant fikk jeg imidlertid lyst på risboller. Siden jeg ikke orket å lage begge, ble det til to brett risboller istedenfor.

Her er de klissete og fine nettop lagt på brettet.


(Åh, som jeg savner Sony Ericssontelefonen med makrofunksjon.)

Oppskrift på Risboller

125 gr delfiafett
100 gr kokesjokolade (jeg bruker å ta en halv plate mørk og en halv plate lys kokesjokolade)
3 ss kaffe (dette sløyfet jeg)
200 gr melis
1 ss kakao
1,5 l puffet ris
2 egg

Smelt delfiafett sammen med sjokoladen. (Pass på at delfiafettet ikke blir for varmt, for da blir sjokoladen ødelagt.) Pisk egg og melis til eggedosis og bland i sjokoladeblanding og resten av ingrediensene til en jevn røre. Ha i ris litt og litt og rør til alt er dekket med sjokolade. Legg små boller på bakepapir og sett de til kjøling. 

(Dette er oppskriften jeg skulle bruke på sjokoladefondanten:)

Oppskrift sjokoladefondant

50 gr sjokolade (noen kokker anbefaler så mørk sjokolade man får tak i, men venninnen min Lene bruker å lage de med stratos, så jeg tror det er opp til hver og en. Jeg har kun prøvd med mørk sjokolade)
50 gr smør
2 egg
1/2 dl sukker
1/2 dl hvetemel

Nesten samme fremgangsmåte som risboller. Smelt smør og sjokolade sammen. Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland så i sjokoladeblandingen og melet til en jevn røre. Hell i smurte ildfaste former, eller store muffinsformer. Steketiden varierer litt fra ovn til ovn, men ca 7 min på 180 grader. La de hvile 10-15 min før du tar dem ut av formene. Nyt med is eller ferske bær, eller begge deler 😀

4 kommentarer
    1. Det er jo aldri for sent å lage det en har lyst på!!! Du får be han skjepe seg 🙂
      Vi velger jo ikke akkurat lystene våre selv…
      Håper de smakte nydelig og at du koste deg 🙂

    2. ååh, jeg har gått og tenkt at jeg skal lage sjokoladefondant i en eeevighet nå! Nå fikk jeg enda mer lyst på! Jeg MÅ gjøre det til helgen.. 🙂 Jeg bruker også mørk sjokolade, kanskje jeg skulle prøve med en annen type?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg