Hva er kynnere?

Jeg fikk her en dag noen merkelige greier i ryggen/magen som kjentes som menstruasjonssmerter. Senere har jeg hatt noe liknende der magen føles stram. Lurer på om det er kynnere. Dette er hva som står om kynnere rundt om på nettet:

Kynnere er sammentrekninger i livmoren og kalles gjerne også Braxton-Hicks sammentrekninger og falske rier. Kynnernes oppgave er å trene livmoren til den store jobben ? fødselen.

– Jordmor Monica Moland

Men jeg skal da ikke føde enda!

Dette sier jordmor Kristine Skaug Karlsen:

Graviditetshormonene bidrar til at livmoren skal forholde seg avslappet i graviditeten, men iblant oppstår det såkalte kynnere eller sammentrekninger i livmoren.

Kynnere kan oppleves som:

  • Ubehagelige, men ikke smertefulle sammentrekninger.
  • At magen eller livmoren forandrer konsistens, den blir hard, 
    stram og synlig avgrenset uten på magen.
  • Menstruasjonssmerter.
  • Uregelmessige, og de gir seg som regel etter en stund. De kan imidlertid også komme 
    regelmessig i et par timer, for så å avta.

Og dette virker som noe jeg kan kjenne meg igjen i.

Hun sier også det jeg trengte å vite:

Kynnerne er ufarlige –  de ikke har noen påvirkning på mormunnsåpningen.  Kynnerne ikke leder til fødsel, men anses å ha en viktig betydning for blodstrømmen til og fra livmoren.

Så da slår jeg meg egentlig til ro med det. Eller kan det være noe annet?

Og så litt additional klaging fra den gravide:
Det føles som om jeg plutselig har begynt å få alle svangerskapsplager som er å få. I går satt jeg og hadde vondt i ryggen, vondt i ribbeina, halsbrann, vann i kroppen (store og slitne ben/føtter) og var kvalm. Jeg vet ikke om det er fordi jeg har travle dager (først tidlig forelesning, så rett på jobb – 12 timer non stop) eller om det er fordi jeg begynner å bli stor nå.

Og STAKKARS meg nå som jeg har så travle dager og er så sliten og trenger massasje, så er kjæresten min borte! I går var han hos kompiser og så på fotballkamp til etter leggetid og i dag er han på et snuslanseringsparty (!) av alle ting. Og ikke har han lagt igjen penger til sjokoladeis til meg eller noe. (Han har kontroll over økonomien denne måneden. Gjett om jeg angrer. Vi er blakke innen i morgen og det er ikke lønningsdag før 1.mars. Fra nå av tar jeg over!) Stakkars stakkars meg.

Legger ved et bilde av synderen siden jeg vet at han ikke liker bilder av seg selv. (Men hvem kan vel være sur på et slikt ansikt? ♥)

7 kommentarer
    1. mine kynnera e ikk vond,bare litt ubehagelig,værtfall hvis æ e ut og går,da må æ ofte bøy mæ ne litt eller stopp t magen bli mjuk igjenn,)

    2. Jeg har hatt kynnere en god stund allerede. og jeg er nå bare 27 uker på vei. har fått de når jeg har gått og bevegd meg mye. Har også fått det etter jeg har tatt fly, har visst noe med lufttrykket å gjøre:P Jeg får ganske kraftige, syns de er veldig ubehagelige…Men jeg tenker at det er bra jeg har kynnere, for da øver livmoren min seg til fødselen:P

    3. Hvis du ikke har fått kynnere før nå, så er du vel ganske heldig. Jeg har begynt å få allerede og har ikke termin før i juli. Men alle svangerskap er forskjellige 🙂

    4. Mine kynnere begynte allerede i uke 20, men har aldri vært vonde. Eneste som har vært vondt er voksesmerter. Tenk å mye mage og livmor skal utvide seg! 😉 Jo større du blir, jo verre blir plagene. Jeg fikk halsbrann på dagen i uke 30 da jeg var på 3d ultralyd. Som lyn fra klar himmel :p Men akupunktur har fjerna det meste av ubehagene. Kynnere får du bare ta i mot med åpne armer. Jo kraftigere de er, dess mer effektive kommer de til å være når det er tid for fødsel 😉

    5. Høres ut som kynnere, ja.. Du må passe på at du ikke sliter deg helt ut da, Julie!! Huff, jeg får dårlige minner om hvor slitsomt det var å være gravid nå. Hehe.. Føler med deg!
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg