Ting jeg skulle ønske folk hadde fortalt meg da jeg ble gravid:

Her er en liste over ting jeg gjerne skulle visst samme dagen jeg ble gravid:

Lege og kontroller:
(Jeg gikk fra å gå til privatlege til offentlig fastlege, så hele opplegget med dårlig oppfølging der var et sjokk for meg).
– Selvom du leser over alt at "nå kommer kontrollene oftere" eller "kontrollene er nå…" så betyr det egentlig "nå må du fikse selv sånn at kontrollene kommer oftere"
– kontrollene er med andre ord ikke noe man blir innkalt til, og du får masse kjeft om du ikke vet når du skal bestille kontroll (noe ingen egentlig forteller deg, og du må finne ut selv)
– lommelegen.no og diskusjonsforum fikser flere problemer enn legen din
– Det at du har symptomer der legen har utelukket vanlige svangerskapsplager betyr fortsatt ikke at du får time hos spesialister noe tidligere enn alle de andre som venter i flere måneder i kø
– -så fremt du ikke blør. Vil du ha time hos gynekologen med en gang – si at du blør. (Eller gå til privatlege.)
– For offentlige leger er du hypokonder. Uansett. Selv som gravid. Spesielt som gravid for første gang, fordi alle førstegangsgravide er hysteriske og redde for alt
– Er du "heldig" får du en lege som ikke tør og undersøke deg for noe som helst, og du blir henvist rundt om kring og må vente enda lenger på behandling
– Du får en ultralyd. Mange går gravide et helt svangerskap med kun en ultralyd opp til de nærmer seg fødsel (dette er mitt første punkt som ikke er kritikk av norsk helsevesen. For selv om man gjerne vil se babyen sin på ultralyd så ofte som mulig – og mange får den sjansen flere ganger gjennom graviditeten – så trenger man det strengt talt ikke om det ikke er medisinske årsaker til det).

Det får bli flere lister enn dette (noen koselige også), for listen om leger og kontroller ble så lang. Har noen flere punkter å legge til under dette temaet?

11 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg! Vi skal begynne som prøvere snart – og ting du skriver på listen din er “lure” ting som ikke står andre steder 🙂

    2. Altså, jeg har ikke vært hos legen en eneste gang gjennom hele graviditeten. Har KUN gått til jordmor. Ho har mye bedre tid, vet hva som er verdt å ta opp, ser IKKE på gravide som hypokondere og ho setter automatisk opp ny time på slutten av timen man er på.
      Når det gjelder UL så bestilte vi privat i uke 13 og uke 30 (3d). Utstyret til det offentlige er bedritent i forhold til det private. :p

    3. Jeg gadd rett og slett ikke gå til legen mer enn en gang i første trimester. Følte jeg ikke ble tatt på alvor, at jeg bare var redd og hysterisk og hypokonder 😛
      Bestiller du UL på privatklinikk blir du møtt med en helt annen tone enn i det offentlige helsevesenet. POSITIVT altså.

    4. Julie:

      Det er forferdelig at det skal være sånn :/ jeg gikk også kun på én kontroll og da fikk jeg kjeft fordi jeg ikke hadde vært på flere når jeg kom tilbake. Det er et hull i symfysemålene mine 😛 hehe. Går du til offentlig lege nå?

    5. jeg opplevde at jeg var “i veien” tok opp dems dyrbare tid:S ble ikke veid og ikke tatt mål eller målt hjerterytme på, når jeg var der fikk kjeft siste gangen siden jeg ikke var der 10-15min før timen for og ta prøver og tisse prøve ingen som sa det til meg. så da dro jeg til jordmor etter det, som snakket med min egen fast lege som tok det opp med vikaren sin som jeg gikk til så nå kan jeg gå til fastlegen min og jordmor men vil bare gå til jordmor da ho har mye bedre tid og kan svare bedre på ting jeg lurer på

    6. Jeg fikk beskjed at jeg kunne velge mellom å gå til jordmor og lege, men neida, de vil at jeg skal gå annhver gang, men så er problemer, når skal jeg bestille lege time da? Jordmor blir irritert om det er lenge siden jeg har vært hos lege, lege blir irritert for det motsatte.,. Blir litt stress, i tillegg når jeg må gå til to forskjellige, så blir jeg bare forvirret av den info jeg får, de klarer ikke si de samme tingene..
      En annen ting jeg ikke regnet med, var at når jeg fikk bekkenløsning, så ble det mitt ansvar å finne en fysioterapeut, greit nok det, men det er så mange av de, og ingen er spesialist på bekken..
      Gleder meg til å bli ferdig med dette, blir bare forvirret!
      jaja, skal til legen i dag, får no se hvordan det går:)

    7. SV: Ja. Møtte første gang hos legen i uke 6. Visste ikke hvordan dette med kontroller foregikk og sånn. Og legen ble oppgitt og sa at det ikke var no vits i at jeg var der, siden det ikke var sikkert at det gikk bra! Samme uka dro jeg til jordmor og ho fylte ut helsekort med èn gang og gav meg masse informasjon 🙂

    8. jeg er helt ening med dere alle, helse norge er alt for dårlig,
      jeg viste jeg var gravid, men ville ha det konstatert hos legen min, så jeg gikk for å ta en test der også, den var positiv, så sier hun at den må jeg betale for, jaha ? er ikke alt for gravide gratis?, så sier jeg at jeg kunne tenke meg en svangerkaps kontroll så kjapt som mulig for å få litt informaskjon om graviditet. ” gå bare hjem du å slutt å bekymre deg, det å være gravid er ikke noen sykdom” sier hun sekretæren, da renner mitt beger over, hormoner og alt står i klemme. nokk er nokk, ber henne sette opp en time å det med en gang. hun bare ser rart på meg å sier javell?, endelig 3 uker etterpå hadde jeg time. hun kjente på magen min, spurte når siste mens var, så sier hun: du er ikke 7 uker du er 9. jeg blir jo kjempe glad, men det var alt,
      så jeg ringer jordmor for å få time der. hun blir helt forskrekket over å høre om min lege, og sekretær. men måler hun meg eller skriver opp vekt ? NEI, jeg er sjokert,nå får jeg ultralyd 15 feb på sykehuset, der får jeg en fårespørsel om jeg vil være med i en undersøkelse. der de skal med ultraalyd måle hjertepumpefunksonen og menger av alt. dette er det beste jeg har takket ja til. nå går jeg til ul hver 4 uke ca. men dette er et prosjekt som de har i tromsø, vet ikke om de har det andre steder,
      men lykke til alle gravide 🙂

    9. annette:

      Dette er jo forferdelig :/ jeg hadde heldigvis min første kontroll hos privatlegen hos Byporten Legesenter og han satt og forklarte alt for oss og hvilke valg vi hadde, hva som kom til å skje i begynnelsen, regnet ut termin, veide meg og ga meg helsekort for gravide. Var veldig fornøyd 🙂 Så det var et sjokk når jeg kom til offentlig lege.

    10. Jeg blir innkalt til alle kontroller.. :^)
      Utenom nr 1 da, man må jo ringe legen og fortelle om graviditeten:P Også får man time hver 4 uke, og hver 2 på slutten. :^)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg