Smokketermometer?

Selv om jeg har hørt mye forskjellig om slike, kjøpte jeg et som kom i posten i går. Dette fra Topcom fikk god omtale i et blad jeg leste (enten Gravid eller Foreldre og Barn), og viser tempen +/- 0,1 grad. Det er det samme som de andre termoteterene vi har (men jeg tror ingen liker å bli tatt tempen i stumpen, så jeg vil helst slippe det).

Har noen erfaringer eller råd om sånne? Må jeg virkelig ta tempen i rumpa på babyen, eller kan disse duge?

Kjøpte den forresten på barneshoppen.no.

11 kommentarer
    1. Heisann=) Her har jeg brukt smokketempen ett par ganger for å sammenligne med vanlig temp som vi bruker opp i stumpen.. Og her har vi faktisk opplevd at den viser 1 hel grad feil i forhold til den vanlig tempen som er anbefalt å bruke.. Så hadde ikke vi prøvd begge så hadde småen lagt seg med feber på 39,2.. Så her har vi kastet smokken og bruker den vanlige.. Noen tips er jo å ha en dråpe olje på tuppen (kan også få kjøpt engangs hetter til tuppen) før du fører den inn og hvis du gjerne synger eller annet så babyen tror dette er noe kjekt=) Her smiler småen og ligger helt i ro når vi tar tempen,mens jeg eller samboer synger=) Lykke til videre=)=)

    2. Har ikke prøvd smokketermometer, men tror ikke det hadde funket her. Gutten vår ville ikke ha smokk, bare spyttet den rett ut igjen. (Men håper jenta vår vil like smokk..) Har brukt sånn i stumpen, og etterhvert sånn til å ha i øret.

    3. Termometer til å ta i stumpen er det beste og sikreste. Hvis barnet blir “vandt” til det (mener ikke at du skal stikke den i rumpa hans uten grunn altså), og som noen skriver over her, gjør det til noe gøy, så er det ikke så ille.
      Har forøvrig sammenlignet med både termometer i øret og smokketermometer, og ingen er då nøyaktig som den til stumpen.

    4. Stumpen er best! er selv sykepleier og på sykehus hvor man er avhengig av nøyaktig tempratur måles det i stumpen selv på voksne 🙂
      Min sønn reagerer overhodet ikke når vi måler han, husk bare at endetarmsåpningen er et sted som tålerl litt “trøkk” – er jo der avføringen kommer ut. Hadde kjøpt et helt vanlig termometer hvis jeg var deg! Lykke til 🙂

    5. Jeg måler under armen på Daniel jeg. Da jeg var i praksis på sykehus i Australia ble de sjokkerte over at vi måler i stumpen i norge. Jeg har tatt noen kontrollmålinger, og de har vist akkurat 0,5 grader i forskjell fra stumpen og under armen. Hvis tempen hadde vært veldig høy, så hadde jeg nok kontrollert den i stumpen da..
      Smokketermometer er sikkert helt fint, hvis babyen tar smokk da (det gjør ikke min baby)!

    6. det e nok vanlig termometer som e mest nyaktig ja…i barnehagen der æ jobbe,tar vi bare i rumpa,for dem andran vise så store forskjella…e ikke nå ekkelt for barnet og ta det opi rompa så leng man e vant t d og så kan man ta på litt salve elelr olje på toppen

    7. eg skal holde meg te temp i stompen, er jo det legene bruker…Å om en ikkje gjør det sjøl, kan jo ungene fort slå seg vrang hos legen,grue seg eller noe sånt..men hver sine meninger:):)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg