Slutt på “nå spiser du maten din, ellers…”

Sammen med loven om at det nå ikke er lov til å klapse barn lenger (noe som er vel og bra at de ryddet opp i. Jeg synes ikke man skal slå barn uansett) har de også lagt til at det ikke er lov til å utsette barnet for såkalt "plagsom" opptreden.

Dette innebærer å bruke trusler som straff. Dette høres ut som noe jeg og broren min hadde brukt mot mamma og André for alt det er verdt. Hehe. Utspekulerte kverulant-unger.

Men tilbake til saken:

Selvsagt skal jeg få true med å ta fra Oliver leker og privilegier om han ikke hører etter. Ikke bare tomme trusler heller. Hvis mamma Julie sier hun tar fra han legoen de neste to dagene om han ikke hører etter, så tar mamma Julie legoen om han ikke hører etter!

Jeg lurer på hva de legger i "plagsom" opptreden. Foreldre kan jo som kjent være ganske plagsomme.

6 kommentarer
    1. hehehe… forskning sier at det er mer effektivt å lære opp barna til at noe er “feil” ikke “forbudt.” altså: “man skal ikke leke med kjøkkenkvinene til mamma, det er galt” ikke “det er forbudt å leke med kjøkkenknivene til mamma”…. just for the record. Og hvis man setter leker utenfor rekkevidde så vil opp mot 80 % av barn foretrekke leken. dersom man setter den innenfor rekkevidde, sammen med andre leker, men sier “det er galt å leke med den” bare 20-30% være interessert.
      kreativ barneoppdragelse? knapphetsprinsippet.

    2. Jeg ser ikke på det å f.eks si:
      Rydder du ikke opp disse lekene på gulvet nå, så gjemmer jeg dem bort i 2 dager er å true.
      Heller en advarsel om hva som er følgene av å ikke rydde.
      Å si:
      Hvis ikke du kommer her nå, så reiser jeg fra deg å da må du være her helt alene hele natten i mørket.
      Det er en trussel for å få barnet til å bli skremt å dermed høre på foreldrene.

    3. Godt at det finnes lover som beskytter barn!
      Ellers tenker jeg at det er viktig å være konsekvent. Hvis en sier at en skal ta fra barnet en leke hvis han/hun ikke hører etter, er det viktig å gjennomføre det. (Men ikke alltid like lett, det hender at det blir siste advarsel opptil flere ganger..)

    4. Hanne Elisabeth:

      Ja, selv om straffene om folk gjør noe alvorlig mot barn er alt for milde i mine øyne. (som den reklamen som gikk for en tid tilbake der de forteller at det er samme straff for å kopiere en hundrelapp som å voldta et lite barn. Forferdelig at det er sånn).

      Jeg tror også det er viktig å være konsekvent. Jeg er faktisk mer redd for at Roar skal bli for myk og ukonsekvent, for han smelter helt av et par store blå øyne 😛 hehe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg