Om å gråte seg til fødsel

Jeg leste en artikkel om facebook-gruppen "Ikke la Gravide gå mer enn 7 dager over tiden ", og tenkte å komme med mitt syn. Jeg har ikke opplevd noe så fryktelig som mange av kvinnene på gruppen, men jeg har vært livredd for å gå over termindato. En del av meg er overbevist at det var min frykt for overtid som satte igang fødselen.

Mitt forhold til det norske helsevesen
Det norske offentlige helsevesenet har aldri vært min venn. Hele livet mitt har jeg følt meg som en hypokonder om jeg tar kontakt med fastlege eller legevakt, noe som har ført til at jeg venter så lenge med å dra til legen at ting forverrer seg. Heldigvis tar de meg alvorlig når jeg kommer og er så dårlig og nedsatt at jeg må legges inn.

Tanken på å gå over termin
Natten et døgn før termin gråt jeg. Tanken på å gå over temindato knuste meg. Hva kom til å skje med meg og babyen om jeg gikk over termin? Jordmødrene på helsestasjonen hadde ikke tid til meg på grunn av baby boom, og fastlegen min bryr seg bare ikke.

Helsekort uten nødvendig informasjon fra lege
Ca en måned før termin var jeg på Ullevål med premature rier. Der fikk jeg vite at helsekortet mitt var mangelfullt. De sa ikke hva som manglet, men jeg tok det opp med fastlegen min på neste kontroll. Fastlegen min så da på helsekortet og avviste at det var noe som manglet. På grunn av at helsekortet mitt ikke var utfylt riktig med info om at blodprøvene var negative for sykdommer måtte jeg, Roar og den nyfødte babyen min ligge på isolert rom etter fødselen med skilter om "høy smittefare".

Ingen bryr seg
Ikke nok med at jeg bekymret meg over høyere sjanse for dødfødsel, men jeg gikk med en følelse av at ingen brydde seg. De siste årene jeg har bodd i Oslo har jeg gått til privatlege. Hos privatlegen har jeg blitt behandlet som en prinsesse, og de har ikke avfeiet meg om jeg er bekymret. Selv om jeg er student og derfor ikke betaler mye mer enn egenandelen hos en offentlig lege, har de alltid tatt meg imot med åpne armer og hjulpet meg. Ikke som en vare på et transportbånd, men som et menneske som trenger råd, hjelp og trøst.

Siden det er gratis å gå til fastlege når man er gravid gikk jeg dit og brukte hundrelappene vi sparte på babyting. Det angrer jeg på i dag.

Såre tårer
Roar ble vekket flere ganger av at jeg gråt. Han prøvde forgjeves å trøste meg. Tankene om å måtte vente og vente på legetime, om å prøve og få legen til å fylle ut helsekortet mitt riktig, om å prøve og få legen til å late som om hun bryr seg, om å vente på å bli sendt videre til enda en jordmor som ikke heller hadde tid til meg – alle tanker på overtid gjorde meg kvalm. Jeg følte meg redd og alene. Som om ingen i helsevesenet ville ha noe med verken meg eller babyen min å gjøre.

Så gikk vannet mitt og jeg var så lykkelig som jeg aldri hadde vært før…

Oliver ble født et kvarter før termindato.

I dag
På Ullevål ble vi godt tatt vare på, og jeg kommer alltid til å huske legen som hjalp oss gjennom en ganske dramatisk fødsel. Nå går jeg og Oliver til helsestasjonen der verdens hyggeligste sykesøster passer på og bryr seg om oss. Min neste legetime er tilbake hos privatlegen jeg gikk til før, og jeg kan endelig puste gjennom nesen. Når jeg fikk brystbetennelse to uker etter fødsel var jeg ikke bare enda en hypokonder som ringte legevakten eller en pasient som skulle fortest mulig ut av Ullevål, men ble lagt inn på kvinneklinikken til de var sikre på at jeg ble frisk med antibiotikaen de sendte med meg.

Jeg skal uansett ikke gå til offentlig lege neste svangerskap, og jeg håper den gravide har mer å si på tiden etter termindato enn vi har nå.

Hva synes dere om at man ikke regnes som "overtidig" før man har gått to hele uker over termin? Burde gravide ha mer å si, eller er gravide bekymret for ingen ting?

17 kommentarer
    1. Gravide burde og skal bli tatt på alvor. Man bærer faktisk et barn som lever i magen sin, og har man bekymringer burde helsevesenet ta dette alvorlig. Ser du har vært utrolig uheldig med fastlegen din hos de offentlige. Fastlegen min behandler meg som en prinsesse – noe som jeg er utrolig glad for. Er det noe jeg lurer på er det bare å ringe henne og jeg får svar. Jeg føler hun ser på meg som sin egen datter som er gravid 🙂

    2. Hva med å bytte fastlege? Du har jo ikke noe grunn til å gå til denne personen!!
      Og det med overtid, jeg mener at babyen kommer når den er klar.. Men det var i hensyn til min fødsel da, jeg venter ikke at alle andre skal tenke sånn.
      Og hvorfor var du så redd for å gå over tiden?

    3. “liker” !!!
      enig med alt du skriver, og kjenner meg veldig igjen !!!!! prinsessa vår ble født på termindatoen..var sikkert frykten for overtid her òg som satte det hele igang !!

    4. myruin: Ja, jeg har vurdert det også, men venter til jeg må betale “fullpris” hos privatlegen.

      Fordi jeg følte at jeg ikke ble tatt seriøst, og var redd de skulle tro jeg bare var “hysterisk førstegangsfødende” om det var noe.

    5. Vi har jo samme fastlege, og er så enig med deg når du sier at hun ikke bryr seg. Når jeg har time hos henne er det rett inn og rett ut. Når jeg skulle på seks-ukers kontroll, var det eneste hun spurte om “går det greit å tisse”. Det går greit svarte jeg bare, og da var timen over! Trodde hun liksom skulle ta en titt, for jeg var jo bekymret for at jeg var totalt ødelagt, selvom jeg kunne tisse. Trodde hun skulle sjekke de få stingene også, at de var grodd osv. Men neida, var der inne i nøyaktig to minutter!
      Trodde jo man skulle snakke om prevensjon også, men jeg måtte selv ta opp temaet med henne, og hun gadd ikke å fortelle noe forskjell på prevensjonsmiddlene! Måtte lese alt selv på internett senere… Fortalte jeg vurderte p-stav, og da sa hun bare “det er en grei prevensjon”…. Ga en henne et blitt som betydde “fortell meg mer om det”, men hun tok det tydeligvis ikke, for alt hun sa var – “ja, det var vi ferdige her…lykke til videre”….
      At hun ikke fylte ut papirene dine ordenlig slik at dere måtte ligge på isolat er jo helt på trynet. Det samme hadde vel skjedd med oss, hvis ikke jordmoren på helsestasjonen hadde ringt legekontoret og purret på pairene.
      Har snakket med barselgruppen, hun ene prøver å finne en dag som passer for alle. Er ikke så lett nå, siden folk begynner og reise på ferie. Hun ene skulle bort denne uken, og vi drar jo neste onsdag. Men jeg sier fra når en dagen er bestemt 🙂

    6. Camilla: Huff, jeg er glad jeg ikke skal til henne på kontrollen. Det er rart en lege får være så uengasjert.

      Skjønner det. Bare send meg melding når du vet noe mer. Åh, skal dere? Du fortsetter å blogge når du er bortreist, eller?

    7. Det er jo en lett sak å bytte fastlege, så hvorfor gjorde du ikke det med en gang du fant ut at du ikke likte henne?
      Og det med å gå over termin er litt misforstått, for de aller fleste er det greit, og om en liten ting med prøver o.l. er rart så setter de i gang tidligere, hvertfall på de sykehusene jeg vet om, bl. a. Ullevål. Ellers ses det på som en større “fare” det å sette i gang en fødsel, enn å gå over termin. Men jeg tror mange bekymrede og beklager men, uvitende fødende, mammabloggere gjør det med overtid til noe skumlere enn det det er. Ikke alle barn er klare for å bli født på termin, mens noen er klare et par uker før. Alle er forskjellige. Og i de aller aller fleste tilfeller ha legene og jordmødrene MYE bedre forutsetning for å ta slike avgjørelser enn gravide…

    8. Er så utruleg enig i at kvinner må sjølv få bestemme når ein går lenger enn ei veke over termin.
      Gjekk 17 dager over termin før eg vart satt igang på Haukeland. I følge dei skulle det gå heilt fint men fødsel vart dramatisk og tøff. Gutten vart tatt med tang, 4710 g 56 cm og 39 i hodet. Fikk kjempeblødning + fleire andre komlikasjoner, og sønnen min fekk KISS-syndrom som gjorde at eg ikkje fekk amma han. Alt dette kunne vøre unngått, dei visste heile tida at han var stor.
      Gravid igjen, skal til kontroll på onsdag, og denne gangen skal eg stå på krava og forlange mykje meir! Vil ha ein god fødselsopplevelse!

    9. Har ikke bekymret meg noe særlig for å gå over tiden tidligere, men nå som jeg er på overtid må jeg si at det begynner å bekymre meg. 11 dager virker fryktelig lenge! Går og kjenner etter hele tiden om det fortsatt er liv og etter tegn til fødsel..
      Til forrige kommentar (anonym) så betrakter jeg meg ikke som en uvitende fødende ettersom jeg er 2 gangsfødende, og jeg er også helsefaglig utdannet. Å gå og bekymre seg er verken bra for den gravide eller for barnet i magen. Derfor mener jeg at leger og jordmødre skal lytte til den gravide (ikke nødvendigvis at den gravide skal ta avgjørelsen).

    10. Anonym: Ja, det burde jeg gjort. I begynnelsen trodde jeg bare at det skulle være sånn. At offentlige leger ikke hadde tid til meg på samme måte. Når jeg innså at jeg burde gått til en annen lege/jordmor var det for sent. Det tar jo litt tid med byttet.

      Det kan godt være, men man får jo ingen info om det fra fødestuen (jeg fikk det ihvertfall ikke. Måtte finne all info om overtid på nettet). Hva med de som har leger som ikke tar det opp? Eller at man ikke bekymrer seg før man først er over/nærmer seg termindato og det da går på “helsa løs”? Sånn som jeg som ikke fikk sove, fordi jeg bekymret meg sånn. Jeg begynte å bekymre meg lørdag morgen (hadde termin på mandag), og man kan jo ikke ringe legevakten på grunn av noe sånt. Jeg var så redd og følte meg så lite ivaretatt at jeg var helt ødelagt. Mest fordi jeg visste at legene ikke kom til å bry seg noe om at jeg var redd for å gå over tiden, og jeg hadde blitt nødt til å gå 2-3 uker over tiden med lite oppfølging fra legen.

    11. Hanne Elisabeth: Skjønner deg. Jeg var fryktelig redd, så lurer på hvordan jeg hadde klart meg om jeg var i dine sko. Hadde sikkert vært hysterisk. Hehe.

      Godt poeng! Det at jeg ikke følte meg hørt var garantert en stor del av angsten min.

      Får du god oppfølging og info nå som du er over termindato? Jeg er så spent på den lille jenta 😀

    12. Det er jo også et problem at man først får time til overtidsevaluering på Ullevål to uker etter termin og deretter går det ennå noen dager før de normalt setter i gang en fødsel, med mindre noe er galt.
      Det skjedde med meg, de oppdaget to uker på overtid at gutten min satt i seteleie – noe jordmor ikke hadde oppdaget selv om jeg den siste måneden hadde kranglet med henne om hva som var opp og ned på babyen inne i magen! Hun mente at hjertelyden hans var litt svak riktignok, men det var jo fordi hun plasserte lytteapparatet på rumpa hans og ikke ved hjertet… To uker på overtid fant da Ullevål ut at gutten min var for stor til at jeg kunne føde ham i seteleie 🙁
      Helsevesenet betrakter dessverre alle likt og ikke ikke individuell oppfølging under graviditeten.

    13. I Trondheim kommer man til vurdering etter en uke. Det var en lettelse å vite at jeg skulle få komme til kontroll. Jeg har fått 4 barn etter termin: 12 dager etter, 4 dager etter, 7 dager etter og 5 dager etter. Har blitt vant til at slik er mine svangerskap. Men jeg har vært redd for at fødselen ikke skulle starte av seg selv.
      Ellers har jeg hatt en fantastisk lege i alle 5 svangerskap og hun har sagt man må spørre om alt og ikke være redd for å kontakte fødeavdelingen hvis man føler seg usikker på noe mot slutten. Man får uansett ikke noen “flink pike” premie noe sted. Jeg er enig i at man må passe på å få den oppfølging man selv føler behov for i svangerskapet. Det er jo ingen som er hjemme hos deg og kjenner på bevegelsene til barnet eller alt man tenker og føler.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg