Å drikke alkohol når man fullammer er mer styr enn kos

Da jeg var hos Bettina i går hadde jeg med meg en flaske Fontanafredda Asti til deling (som forresten var en veldig god musserende dessertvin til en veldig grei penge). Jeg har ikke drukket siden jeg fant ut at jeg var gravid, så dette var mitt første glass vin etter nesten et år med avholdenhet. Men nå lurer jeg på om jeg bare skal fortsette med avholdenheten til jeg ikke skal fullamme lenger.

Jeg ammet Oliver siste gang før jeg dro til Bettina klokken 1730. Allerede klokken 2000 følte jeg at "matfatet" var ganske fylt opp. Klokken 2115 måtte jeg bare kaste inn håndkleet og dra hjem og få pumpet meg. Siden jeg hadde tatt to glass vin kunne jeg jo ikke amme, og tror du ikke høyrepuppen nektet å høre på brystpumpen? Så der satt jeg da. Med en tom pupp og full pupp, og uten mulighet til å amme på seks timer (http://www.promillekalkulator.no/ sin beregning. Plusset ikke på flere timer fordi det var bare 7,5% alkohol i den vinen jeg drakk, ikke 12%). Melkepakkene mine er enda ikke helt tilbake til normalen. 

Så nå har jeg bestemt meg for at når jeg skal på jentekvelder mens jeg enda fullammer, holder jeg meg alkoholfri. For brystpumpen er virkelig ikke en venn av meg. Da kan heller mamma Julie komme hjem til Oliver med sprengfulle matfat som han kan kose seg riktig med istedenfor at det havner i vasken 🙂


Fortsette med munkholm noen måneder til?

Nå håper jeg at jeg ikke skyter meg i foten sånn at jeg ikke blir bedt med på noen jentekvelder, for jeg vil fortsatt være med.

17 kommentarer
    1. Det er ikkje vanskelig i det heile tatt. Blei faktisk anbefalt det av ei jordmor på sjukehuset rett før vi reiste heim med Elias 🙂

    2. æ syns ikke det e nå prakk og ska drikk alkohol no æ..for æ tar me mæ bare pumpa mi dit æ ska og etter tre tima så pumpe æ mæ og så pumpe æ en gang når æ kjæm hjem og en gang om morran:)det e jo så koslig og endelig kan fær på sånne kvelda etter 9 mnd me total avholdenhet;)har du prøvd og sett på bilde av oliver mens du pumpe da?det bruke og hjelp t mæ,da står spruten inni pumpa

    3. Jeg kan bare tenke meg at det er mere stress enn glede:-S Brystpumpa var heller ikke venn med meg:-P Jeg måtte handmelke meg:-)! Ha en god helg!

    4. Men babyen ble vel utsatt for mer aklohol om du drakk munkholm under graviditeten enn om du tar noen glass vin og ammer. Munkholm inneholder inntil 0,7 alkoholprosent og når du er gravid får babyen samme promille som deg. Til sammenligning vil det å ha en liten promille etter å ta et par glass vin og amme overføre veldig lite alkohol.

    5. Marte: Tja. For å få en promille på 0,21 må man drikke sju flasker Clausthaler/Munkholm på styrten. For å opprettholde promillen må man også drikke en ny flaske hvert tolvte minutt. Og jeg drakk aldri mer enn et glass, så jeg tror ikke verken jeg eller Oliver fikk promille 🙂

    6. Har du prøvd elektrisk pumpe? Den gjør all jobben for deg 😉 Var min bestevenn i ca en måned, hehe 😛 Hadde den med på danskebåten, og måtte fly ned hver 3 tredje time og tømme meg 😛
      Barseltreff: Jeg har ingen planer i morgen, onsdag (men da var du opptatt?) eller på fredag. På torsdag skal jeg faktisk være så sporty og trene på treningstudio!

    7. Ja jeg mener også det er ufarlig å drikke munkholm under graviditet men også det og drikke noen glass vin og amme vil overføre ubetydelig promille. Det er mye propaganda ang alkohol og amming. Jeg tar meg iallefall noen glass med god samvittighet. Du vil nemlig ikke overføre mer alkohol på et par glass vin ved amming enn et par munkholm under graviditet. Ubetydelige mengder er det uansett snakk om.

    8. Marte: Åja, sånn ja. Ja, det har du sikkert helt rett i. Et glass til maten eller to over lengre tid overstiger jo ikke promillen til en “kjørepils” som de sa før. Kanskje de er så strenge på det fordi de tror at ammende kvinner kommer til å drikke seg drita og amme hvis de gir grønt lys.

    9. Nå fikk jeg plutselig planer i morgen. Skal på hundetreff med en som har lik hund som Lady. Bodde i nærheten også, så blir morsomt om Lady for seg en venn 😛
      Så da er vel kun fredag ledig for meg. Passer det? Sa Bettina noen spesiel dag som passet for henne? Vibeke tror jeg er i Spania nå.

    10. Jeg har som Marte hørt at det er ubetydelige mengder som går over til barnet når man ammer uansett, og så blir det tynnet ut i barnets kropp igjen deretter. Så jeg har drukket et glass vin og ammet rett etterpå mange ganger.. Jeg har ikke hatt dårlig samvittighet for det siden jeg kjenner flere jordmødre og leger som sier at det er ok 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg