Behandle bleieutslett med morsmelk og hjemmelagde tøybleier?

Jeg søkte opp bleieutslett, nappy rash og diaper rash på google i går og sammen med noen vonde bilder fant jeg stikkordene “hydrokortison” og “krystallfiolett”.

Her hjemme prøver vi en annen metode. Morsmelk og “hjemmelagde” tøybleier.

Det var faktisk min mamma som kom med rådet om å bruke morsmelk, og selvom jeg ikke har sett rådet på nett er det jo nesten litt logisk – man kan jo behandle såre brystvorter med morsmelk, så hvorfor ikke en sår stump?

For å få luftet litt tok jeg på en “tøybleie”. Hermetegnene er på grunn av at jeg ikke orket å lære meg hvordan knyte disse greiene, så jeg dro en tegneserie-bleie:


Tom og Jerry-bleie?

Det er mest for lufting og for å fort se om han har tisset slik at han ikke tisser i en klam kjøpebleie.

Morsmelken tar jeg på der han er sår og lar det lufttørke. På samme måte som man gjør med såre brystvorter.

Vi har allerede skiftet én tøybleie og jeg vet ikke om det er optimismen min som spiller meg et puss, men jeg synes det hadde roet seg allerede jeg.

Har noen andre prøvd en liknende behandling av bleieutslett?

 

Oppdatering: Bleieutslettet gikk vekk etter noen få dager. Jeg vet ikke om det var morsmelken eller at han fikk lufttørke hvert bleieskift før vi tok på ny bleie (for han gikk ikke med tøybleie når vi skulle ut), men borte ble det 🙂

9 kommentarer
    1. Månedens lesertips i Foreldre & Barn er å bruke morsmelk på bleieutslett, evt. yoghurt naurell 🙂
      Ellers har jeg måtte ty til krystallfiolett en gang det ble skikkelig ille, og det hjalp godt (men var veldig stress pga. at det farget av på tøyet). Hydrokortison smører jeg på utslettet Elias får på kroppen etter svømmingen, og det er effektivt sammen med A-derma krem.

    2. Hvis du velger all-in-one bleier blir det som vanlig bleier bare at du vasker de da 🙂
      Og over tid er det billigst med tøybleier 😀 man trenger jo ikke mer enn 4-5

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg