Betale depositum før barnehagekontrakten er inngått?

Jeg lurte bare på en ting til dere som har gjort dette før? Oliver har fått barnehageplass i barnehagen vi hadde som tredjevalg og vi har egentlig ombestemt oss angående første og andrevalget, og vil heller ha denne barnehagen uavgengig om vi får plass på de andre. Vi har signert på våre kontrakter og sendt avgårde, men ikke fått noen underskrift av dem enda – fortsatt vil de at vi setter over depositumet med en gang? Er det vanlig? Jeg tror ikke at de prøver å lure oss, men samtidig har jeg lært at man ikke skal forhåndsbetale eller sende avgårde penger uten noen form for skriftlig avtale.

Er det vanlig å betale depositum før man har fått kontrakt fra barnehagen?

P.S. De kaller det ikke depositum, men forskuddsbetaling som man får tilbake når kontrakten sies opp – som i mine øyne blir et slags depositum. 

17 kommentarer
    1. hmmm, hørtes litt rart ut altså! ALDRI betal noe før du har en skriftlig kontrakt! For om det er lureri så får du aldri se de pengene igjen. Be dem ihvertfall gi deg en goood grunn til hvorfor de skal ha depositum.

    2. jeanette og Alexander!: Ja, det var det jeg tenkte og. Og man ikke har kontrakt på pengene (som forøvrig er nærmere 6000 kr) så er det vel egentlig å gi bort pengene uten noe sikkerhet what so ever.

    3. Lindy Cathrin: Ja, jeg tror det er en slags sikkerhet i tilfelle man ikke betaler månedsavgiften i barnehagen. Men jeg vil jo gjerne ha en kontrakt på at jeg får det tilbake, som DE også har skrevet under på.

    4. Vi måtte også betale depositum for en mnd, altså ca 2500,-. Dette er en privat barnehage og er helt ny. Er det privat barnehage du har fått plass i? Det kan ha noe med saken å gjøre 😉 Jeg fikk heller ikke noe underskreven kontrakt av de, jeg sendte inn vår underskrift. Men sendte mail til sjefen for barnehagen noen dager senere for å spørre om alt var i orden, og det var det. Kontakt lederen for barnehagen på mail og spør om det er sånn du skal gjøre det! Men tror depositum i private barnehager er normalt altså, det er nok for å forsikre seg om at du ikke plutselig takker nei når det nærmer seg oppstart. Ser ikke noe unormalt med det.

    5. Vi har i en privat barnehage/ Andelsbarnehage. Vi betalte for en andel for et halvt år siden for å få plass der i August. Det får vi igjen når han er ferdig i barnehagen. 🙂
      Vet ikke hvordan det funker der dere skal ha plass.. Men tror det er veldig vanlig hvis det er privat barnehage.

    6. BE: Ja, det er privatbarnehage. Jeg synes det virket rimelig med et slgs depositum, men alle andre depositum man betaler har man jo kontrakt på. Men jeg stoler jo på barnehagen – det er vel ingen barnehager som lurer folk?

    7. Er det ikke bare å ta en tlf å spørre da? Om de pengene skal inn nå, eller om du skal få noen papirer fra de.. Det er jo ikke noe galt i å spørre.

    8. Vi måtte også betale depositum i den barnehagen vi egentlig fikk plass i, men takket nei til. Tror ikke det er så uvanlig i private barnehager. Det irriterende for oss var at vi ikke ville ha den barnehagen, og kunne dermed ikke holde den av heller, i tilfelle vi fikk plass et annet sted. For da hadde vi ikke fått igjen depositumet.. Vi tok sjansen og takket nei, og fikk heldigvis plass der vi ville allikevel.
      Jeg har forøvrig ikke fått noen kontrakt i den barnehagen vi er i nå, eller i den vi fikk tilbud om plass i. Så tror ikke at det er så vanlig.

    9. Har aldri hørt om deporitumsbetaling i barnehage før.. men ser jo på kommentarane her at det er vanlig 🙂 Når du betala ville eg uansett ha krevd at pengane blir satt på ein lukka depositumskonto, akkurat som når man leier leilighet.. sånn just in case 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg