Min tid på Markedshøyskolen Campus Kristiania

Chalotte spurte om jeg kunne skrive litt om Markedshøyskolen der jeg har tatt bachelorgraden min, og det er klart jeg kan.

Jeg har gått tre år på Markedshøyskolen (www.mh.no) som er en del av Campus Kristiania som også har skolene NKS nettstudier og Norges Kreative Fagskole.

Skolen har sjelfylte lokaler i Oslo sentrum. Klassene er små, noe som gjør at samholdet i klassen er kjempebra og det er heller ikke så ille å komme med spørsmål eller innspill som det kan være i store auditorium. Jeg anser klassekameratene mine som venner og de var veldig støttende når jeg bestemte meg for å fortsette med bachelorgraden med Oliver “på slep”. 

Man får også god kontakt med foreleserne, og noen av de foreleserne jeg har snakket mest med er jeg faktisk venn med på facebook. Foreleserne virker genuint opptatt av elevene også utenfor forelesningssalen, og alle foreleserne jeg har hatt har vært veldig positive til at jeg har med Oliver i forelesning.


Oliver på armen til en av foreleserne mine


Utdannelsen er lagt opp på en veldig praktisk måte og over 40% av karakterene på Markedshøyskolen er basert på praktiske caseoppgaver som forbereder en til situasjoner man kan møte på ute i arbeidslivet. Jeg føler at jeg har fått veldig godt utbytte av disse caseoppgavene fordi det hjelper en til å se pensum i praksis.

Bacheloroppgaven går over et halvt år og er i grupper på to-tre som man velger selv. Temaet og problemstillingen er selvvalgt der man skal bevise at man kan bruke det man har lært gjennom bachelorgraden i praksis, og utover at den må ha minimum en markedsundersøkelse står man ganske fritt til å velge hva man vil skrive om.

Jeg har allerede anbefalt Markedshøyskolen min til flere av vennene mine, og en av bestevenninnene mine Christina er ferdig med sitt første år der nå.

Hvis jeg skal komme på noe negativt må det være at i et par fag hadde de slått sammen to av markedsføringsklassene i en sal fordi det var så mange markedsføringsstudenter, så jeg håper de klarer å beholde de små klassene som jeg mener gir Markedshøyskolen det gode miljøet. Skolen koster 27000 i halvåret, men man får fullt lån og stipend av lånekassen, og jeg mener absolutt at skolen er verdt pengene. Overskuddet går også tilbake til skolen, så man betaler ikke til noen rikinger som sitter og bader i studentenes skolepenger. Hehe.

For å lese mer om den linjen jeg gikk på kan dere se http://www.mh.no/markedsforing 

  



Kanskje jeg har noen lesere som har gått på Markedshøyskolen? Eller OMH som det het før.

7 kommentarer
    1. Tusen takk 🙂 Setter pris på at du tar deg tid til å skrive om ting lesere spør om. Og et ekstra pluss er at det kommer så fort! 🙂

    2. Hei! Jeg hadde noen spørsmål til deg som jeg hadde satt veldig pris på om du svarte på. Jeg vurderer veldig sterkt å begynne på Markedshøyskolen og den linjen du gikk. Så mine spørsmål til deg er: Hvor mange fremføringer hadde du i løpet av de tre årene du gikk der? Og var det foran hele klassen, kun foreleseren eller grupper? Hvor mange dager i uken er det skole? Og var det mange skriftlige prøver? Og hvor vansklige var eventuelt de? Jeg vet ikke hva du gikk på videregående og om det kan i det hele tatt sammenlignes med det. Men er det en generelt vanskelig utdanning? Er pensumet tungt? Og hvordan er økonomien? Ble en del spørsmål, men jeg har så mange tanker i hodet angående utdanning og hadde satt veldig stor pris på om du kunne svart så godt du kan! 🙂

    3. E: Hei, selvsagt kan jeg svare. Så godt jeg kan i hvert fall 🙂

      Fremføringer er veldig valgfritt, siden aktivitet i timen ikke påvirker karakteren, men jeg tror man kan lære mye av å ha fremføringer. Noen forelesere er mer opptatt av at folk skal fremføre enn andre, men man tvinges ikke til å fremføre ettersom det ikke er pliktig oppmøte til timene. Da kunne jo bare folk skippe forelesningen med fremføring i. Hvis man vil fremføre er det foran klassen. Jeg tror det er en obligatorisk fremføring i businessengelsk om jeg ikke husker helt feil, som teller på sluttkarakteren, men det er ikke om noe vanskelig og man får god tid til å forberede seg.

      Vi hadde skole 3-4 dager i uken, men “fri”-dagen(e) ble som regel brukt til å jobbe med caseoppgaven man får på begynnelsen av året. Caseoppgaven er en gruppeoppgave/deleksamen.

      Utenom caseoppgaven som skal leveres inn har man kun en skriftlig prøve – eksamen. Markedshøyskolen er veldig flinke til å lære elevene ved å gjøre istedenfor å bare lese om det. Den mer praktiske gruppeoppgaven teller 40% av hele karakteren i faget, og skriftlig eksamen 60%.

      Hvis man liker markedsføring og setter seg inn i det er det en veldig morsom utdannelse og den virker derfor ikke like vanskelig. De fagene som mange frykter (bedriftsøkonomi og markedsanalyse med statistikk) er helt greie, for foreleserne er obs på at mange ikke er så veldig glad i akkurat de fagene. Ellers kan det være en del begreper som kan være vanskelige å holde styr på, men jeg tror det viktigste er å forstå det man leser, ikke nødvendigvis bare pugge alt en million ganger.

      Forskjeller og likheter med videregående er at på markedshøyskolen (i hvert fall da jeg gikk der) har små klasser, så samholdet og kulturen blir veldig bra. BI har for eksempel kjempestore auditorium så da kan det være litt mer skummelt å spørre høyt i klassen om det er noe man lurer på enn om man kjenner alle i klassen som på Markedshøyskolen og videregående. Jeg gikk økonomiske administrative fag på videregående, så noe likt var det fagmessig, men forskjellen er at man har mer frihet og derfor mer ansvar for egen læring. Man kan godt droppe alle forelesninger, men da må man lese veldig mye på egenhånd. Jeg føler jeg fikk mye “gratis” ved å være på nesten alle forelesningene fordi de fleste foreleserne på Markedshøyskolen er veldig flinke og fengene.

      Håper dette var til hjelp. Jeg anbefaler i hvert fall Markedshøyskolen på det varmeste.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg