Gjør det selv: Bordpynt til bryllup/fest

Jeg må bare vise dere denne fine bordpynten farmor lærte å lage meg:


Det man trenger er:

– 2 ensfargede servietter
– saks

Først så bretter man ut serviettene en gang. Så klipper man bare av den delen der serviettene er brettet:

(Ta vare på en av strimlene du klipper av)

Så bretter man den slik:

Deretter presser man sammen midten og knyter den sammen med en av strimlene man klippet av tidligere:

Så sprer man den ut til en vifte:

Og da begynner pirkearbeidet – man må dele opp alle serviettlagene:

Så drar man de opp mot midten:

Her er en søt liten GIF for å vise prosessen:

how to make gifs

Tada! Hvem visste at to servietter kunne bli så fint?



15 kommentarer
    1. Måtte bare prøve ut disse, til tross for at jeg ikke hadde noen ensfargede servietter. De ble kjempetøffe! Supert med bestemødre som kan lære bort både det ene og det andre 😀

    2. Jeg skjønte ikke det på det første bildet 😮 “Først så bretter man ut serviettene en gang. Så klipper man bare av den delen der serviettene er brettet” – hvor skal man klippe egentlig?? Kunne du kanskje prøvd å forklare det litt nærmere? (bare overdriv, jeg er skikkelig treig, haha) Det var jo dødskult da! 😀

    3. Caroline: sevietten er jo brettet to ganger inne i pakningen, så da bretter man den ut slik at den blir avlang. På den siden der derviettten fortsatt er brettet klipper man av en remse. Bare si ifra om du fortsatt ikke skjønner det 🙂

    4. Hmm, nå har jeg prøvd å lage den, men min ble mer som en rose enn en ball :p Ble ikke særlig fin nei.. Legger du serviettene oppå hverandre eller inni hverandre når du begynner? 🙂

    5. Heyhey, nå begynner jeg å få det til jo! 😀 Blir fortsatt mer “roseaktig” enn en ball, men kult ble det nå uansett, hehe! 😉 Fikk det best til med noen litt mindre servietter enn de vanlige. Eneste som er litt vanskelig er når jeg skal dra det siste laget oppover.. Det blir egentlig liggenes mest flatt :p

    6. Joda, jeg bruker 2 servietter 🙂 Tror egentlig det bare er øvelse som skal til! Synest det ble bedre når jeg brukte noen små servietter 🙂 Selv om de ble roseformede, så ble jo mine litt kule og da, hehe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg