Drikke alkohol foran barna?

I en artikkel i Aftenposten i dag kan vi lese at 3 av 4 er imot å drikke foran barna, alikevel drikker over halvparten av foreldre foran barna i ferien.

Jeg og Roar får en del rare blikk på grunn av alkohol-policyen vår. Vi drikker oss selvfølgelig ikke tydelig beruset foran Oliver, men i tillegg er vi alltid en som er hundre prosent alkoholfri. Ikke en gang et glass vin til maten. Noen synes vi er flinke, men jeg tror flertallet synes vi er litt hysteriske.

Vi skal ikke nødvendigvis være så strenge for alltid, men jeg synes at det er det minste man kan gjøre når Oliver er så liten. Jeg vil ikke at han skal ha et anstreng forhold til alkohol heller, så etterhvert kan det hende den ene av oss kan ta en øl til maten også.

En annen ting som også kan virke litt hysterisk er at den av oss som er alkoholfri den kvelden, er også alkoholfri etter at Oliver har lagt seg. Om Oliver har mareritt og våkner vil jeg ikke at mamma eller pappa skal lukte rart i tillegg.

Hva synes du? Drikker du foran barna? Hvor gammel bør barnet være før man tar seg et glass vin til maten?



7 kommentarer
    1. Jeg drikker ikke generelt heller. Å kommer ikke til å tållerere noe alkahol framfor mine unger. En øl ved maten når det er jul, nyttårsaften gjør ingen ting. Ellers syns jeg ikke det hører til.

    2. Vi har samme policy som dere. Én av oss er alltid HELT alkoholfri, men samtidig mener jeg det er greit at én av oss tar et glass vin/en øl til maten osv.

    3. Her er vi også en som er 100 % alkoholfri. Vi tenker som du, at det skal ikke lukte alkohol om barna våkner, men også med tanke på at det kan skje ting. Barna kan bli syke for eksempel, og to berusede foreldre på legevakta er ikke et sjakktrekk. Selv om et glass øl, eller vin til maten ikke skader noen. Men, blir aldri mer enn en øl, eller glass med vin. Skal det være noe mer, får den av oss som drikker dra ut isteden.
      Eldstemann har akkurat rundet året, og minstemann er såpass liten at jeg ammer enda, så alkohol på meg er riktignok lenge siden men.

    4. For meg har det ikke noe å si at jenta mi ser folk som drikker alkohol. Jeg selv drikker ikke noe som helst alkohol når jenta mi er i samme hus som meg, det gjør heller ikke pappaen. Jeg er vokst opp med at mamma og de kan ta et glass vin til maten på julaften osv, men det kunne jeg aldri klart 😛 så jeg tror det er jeg som er hysterisk, ikke du 😛

    5. Så bra:) Jeg også synes det er utrolig viktig at en er 100% alkoholfri. Man vet aldri hva som kan skje, så da er det greit at man har muligheten til å ta bilen til legevakten f.eks. Jeg tror jeg kommer til å være sånn så lenge barna bor hjemme. Tenker f.eks når de sover borte. Tenk å ikke kunne hente barnet ditt som har mareritt bare fordi du har drukket…

    6. Synes det er en bra holdning å ha, spesielt når barna er så små:) Selv drikker jeg heller ikke med poden tilstede.
      Kanskje gjør jeg meg bare dum som ikke forstår ordentlig, eller så er det sent, men forstår jeg riktig, så blir holdningen “null alkohol generelt – men jul/nyttår går greit” ganske dobbeltmoral for min del. Barnet kan da bli sykt /ha mareritt/ lukte alkohol selv om det er en fest dag…

    7. Ja, det synes jeg er hysteri. Å ta et glass vin eller øl til maten i helgen ser jeg ikke problemet med (kun 1 ) vi ønsker å vise at det går an å ha et fornuftig forhold til alkohol. Det er vi selv oppvokst med og har hatt en super ungdomstid hvor vi visste at å drikke alkohol ikke må innebære fyll og ønsker å viderebringe det til barna 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg