5 tips til å kjøpe brudekjole fra Kina: Erfaring fra Weddingdressbee.net, Ebay og Etsy

Det er mange skrekkhistorier ute og går angående det å kjøpe brudekjole på nett fra bl.a. Kina, men sannheten er at du kan spare flere tusen på å heller kjøpe brudekjolen fra Østen, uansett om det er på Ebay, Etsy eller egne nettbutikker. Jeg brant meg på mine to første brudekjoler som jeg kjøpte på nett. De var impulskjøp som ikke passet kroppsfasongen min i det hele tatt, og i materialer som jeg fort skjønte ikke var noe for meg. Til gjengjeld kostet de rundt 500 kroner og det var noen lykkelige bruder som fikk brudekjolen sin for en rimelig penge på finn.no. 

Her er mine tips om du skal kjøpe kjole på nett fra utlandet: 

1. Ta nøyaktige mål 

De fleste som selger brudekjoler på nett skreddersyr kjolen. Standardstørrelsene i Kina er litt smalere rundt midjen og videre over brystet enn norske standardstørrelser, så selv om kjolen har snøring kan det fort bli feil. 

2. Se om selgeren har egne bilder av kjolene

Mange seriøse selgere på Ebay har bilde av den faktiske kjolen inne i annonsen. Ikke nødvendigvis som førstebilde, men lengre ned i infoen om produktet. Dette er et godt tegn. Sjekk imidlertid om bildet er vannmerket med en annen Ebay-selgers navn, da noen Ebay-selgere stjeler dette fra andre. På Etsy tror jeg de er strengere med å ha egne produktbilder, så selv om prisene kan være noe høyere, kan dette være et tryggere valg da du får se sluttresultatet før du kjøper. 

3. Sjekk feedback’en til selgeren

Feedback er noe andre kunder har lagt igjen når de har fått varen. Her er det fire ting du kan fokusere på: 1: Prosentvis positiv feedback, (2: Trykk her for å se mer detaljert feedback,) 3: Et godt tegn er om selgeren er “Top Rated”, 4: Jeg bruker alltid å lese den negative feedbacken først. Sjekk også om denne er dagsaktuell eller veldig gammel. Selgeren fra Kina som jeg har brukt som eksempel under har kun én negativ feedback, som i tillegg er gammel. 

4. Send selgeren en melding der du spør rett ut om kvaliteten

De fleste selgere er livredde for negativ feedback og vil sjeldent love deg mer enn de kan holde. Send dem gjerne en melding der du spør rett ut om kvaliteten er god. Si at du kommer til å ha høye krav, og at det er det beste for begge parter om man er enige om kvaliteten på forhånd. Jeg er for eksempel livredd for billige materialer og sendte melding der jeg spurte rett ut om de brukte høykvalitets matt sateng og broderier. Jeg la til at jeg godt kunne betale litt ekstra for en oppgradering av materialene. De fleste seriøse aktørene har allerede gode materialer, men en slik oppgradering bruker ikke koste all verdens. 

5. Bruk mer enn 1000 kr

Jeg opplever tusen kroner som den gyldne grensen mellom “billige” og “bedre” kjoler. En kjole fra Kina som koster 1500 kroner er meget sansynlig av god kvalitet. Du kan få nydelige kjoler til 5-600 kroner også, men da blir det desto større gambling på om den faktisk er fin. 

 

Husk at om du kjøper kjole på nett tilkommer det ofte tollavgifter ved siden av prisen (25% av varens verdi og ca 100 kroner i fortollingsgebyr). Mange selgere fra Kina sender kjolen som “gift” slik at du slipper toll, men jeg ville ikke oppfordret til dette.

Husk også at det tar ca fire uker å få kjolen tilsendt om du ikke betaler for express shipping. Du har en trygghet når du handler gjennom Ebay med betalingsløsningen Paypal, som gjør at hvis du melder fra om en “Dispute” innen noen uker fra handelen kan du få pengene igjen, hvis du ikke klarer å løse saken direkte med selger. 


Brudeskjørtet mitt var fra denne selgeren som jeg brukte som eksempel ovenfor. Selgeren var meget god i engelsk, og jeg ble veldig fornøyd med skjørtet (som dere kanskje ser, siden jeg faktisk brukte det til bryllupet). Jeg fikk skjørtet laget som en hasteordre bare noen uker før bryllupet og de løste det hele veldig bra. Ebay-profilen ser imidlertid ut til å være lagt ned. 

Selv om jeg ikke endte opp med kjolen fra Weddingdressbee.net (nå nedlagt?) var jeg veldig fornøyd med kvaliteten derfra: 

Kjolen, som var en del dyrere enn Ebay-kjoler, var laget i kvalitetsmaterialer og eksakt etter mine mål. Ikke la deg lure av at målene dine er veldig langt unna standardmålene de har for de forskjellige størrelsene på sin egen størrelsesguide – bruk dine egne mål. 

Jeg kjøpte også et brudeskjørt fra en som solgte brukte brudekjoler på Etsy som jeg ble veldig fornøyd med, men jeg fikk det litt for sent uheldigvis (noe som var min egen feil ettersom jeg kjøpte det tre uker før bryllupet og ikke ba om express shipping). 

Har du erfaring med å kjøpe brudekjole fra Kina/Østen? 

 

 

#bryllup 

5 kommentarer
    1. Kjempefin kjole, og supre tips :))
      Vurderer selv å handle på Ebay, men er veldig i tvil om det bare blir en billig kopi, og at stoffet ikke blir bra. Så får se om jeg tar sjansen 😉

    2. projectbride: Så hyggelig at du likte tipsene mine 😀 Ja, det er jo en risk man tar. Jeg ser mye billige Kina-kjoler på finn.no, men om du kjøper fra de rette selgerne kan du få en flott kjole til en god pris 🙂

    3. Hei, har du eller andre som leser her inne erfaring fra nettsiden trouws.com? De lager også skreddersydde kjoler fra Kina og jeg har sett meg ut en modell jeg ønsker meg. Er bare skeptisk til at den blir fin nok…:)

    4. Maria Biagioni: Hei, jeg har dessverre ikke erfaring med denne siden. Det du eventuelt kan gjøre er å sende bildene av den til weddingdressbee og spørre om de kan sy den for deg der, men det er ikke sikkert den blir lik. Håper du finner ut av det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg