DIY gavetips fra barn som er nyttige og fine

I år har Oliver laget mange av julegavene selv, og jeg tenkte å vise frem disse smarte skålene som jeg var så heldig å få en av selv: 

SAMSUNG CSC

Fremgangsmåten er såre enkel, og alt man trenger er dette: 

Materialer DIY skåler

Leire (vi har brukt lufttørkende leire som finnes på diverse hobby-butikker og Clas Ohlson her)

Hvit maling (her har jeg brukt hvit interiørmaling) 

Eventuelt: Stempler, om man ønsker det. 

 

Fremgangsmåte 

Man begynner med en kule leire tilpasset skålens størrelse (her jobbet kunstneren så fort at jeg ikke rakk å få et bilde i fokus, men håper man ser utgangspunktet): 

SAMSUNG CSC

Man må gjerne prøve seg frem litt på hvor mye leire man trenger – vi behøvde ganske mye leire per skål, ettersom de ble ganske tykke. Leiren presser man deretter ut til en liten skål: 

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Før man setter skålene til tørk kan man eventuelt stemple initialer i skålene: 

SAMSUNG CSC

Kunstneren har selv valgt å bruke initialene “O” på mange av skålene, for oldemor og oldefar heter jo oldemor og oldefar, gjør de ikke? 

 

Deretter må skålene tørkes/stekes etter fremgangsmåte på pakken. Ettersom vi brukte papirleire valgte vi å male de etterpå, slik at de tåler fukt bedre. Og til den praktiske delen? Disse små skålene kan brukes til mye smart, som for eksempel: 

– Skål til salt på kjøkkenet 

– Til fiskekroker (den til morfar var spesifikt utformet for fiskekroker har jeg hørt) 

Til å ha nøkler på i gangen (her trenger man nok en noe større størrelse)

– Eller slik som jeg bruker min: Et sted å ha ringer/klokke når man vasker opp eller er i dusjen

 

SAMSUNG CSC

 

#gjørdetselv #gavetips #mamma #interiør #DIY 

4 kommentarer

Siste innlegg