6 barnefilmer å se på nyttårsaften

 

En hyggelig tradisjon på nyttårsaften er å krølle seg sammen i sofaen og se på en film sammen. Enten det er mellom middag og fyrverkeri, eller etter barnefyrverkeriene tidligere på kvelden. Det er selvsagt mye smak og behag når det kommer til valg av film, men etter å ha brukt tenårene på Video Nova (tenk, vi solgte faktisk unna de siste VHS-ene da jeg begynte der) så føler jeg at jeg har litt kompetanse rundt det å komme med noen anbefalinger. 

Nyttårsfilmen bør i mine øyne ha visse elementer. Dette er det jeg ser etter når jeg leter etter en barnefilm som passer til nyttårsaften: 

Magi: En liten klype magi, enten som faktisk magi eller som mystiske hendelser er gjerne å foretrekke. 

Kjærlighet/varme: Ikke nødvendigvis kjæreste-kjærlighet, men familie-kjærlighet og varme passer fint inn i en nyttårsfilm.

Futt: Med fyrverkerier og fest utenfor, kan det være greit at filmen har litt futt og ikke bare er kos.

Uvanlig: Gjerne en film man ikke ser hele tiden ellers, eller som det er lenge siden man har sett. 

Vinter: Filmen bør gjerne være satt til vinterhalvåret, men ikke være for “julete”. 

 

Så her er min liste over nyttårsfilmer man kan se med barn: 

 

1. Bambi 

Til tider veldig trist, men med mye kjærlighet og en film man kanskje ikke ser på så ofte. 

 

2. Anastasia

En litt glemt film med magi, spenning, vinter og som man kanskje ikke har sett siden mor og far var barn selv? 

 

3. Taran og den sorte gryte

Denne kan være litt skummel for de minste barna, men med både magi og futt. 

 

4. Big Hero 6

Denne filmen har både kjærlighet og futt – masse futt. En fin actionfilm for barna. 

 

5. Svaneprinsessen

Igjen: En film som mange barn i dag kanskje ikke har sett, med magi og kjærlighet. 

 

6. Insiden ut

En relativt ny film, men med mye kjærlighet, magi og humor. 

 

Har du andre tips til barnefilmer man kan se på nyttårsaften? 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg