Når er man høygravid med tvillinger?

Jeg har fundert litt over en ting i det siste: Det sier at man er høygravid når det er én måned, eller 40 dager igjen til fødsel med en enling-fødsel; men når er man da høygravid ved et tvillingsvangerskap? Har prøvd å google meg frem til det, men finner ingen entydige svar. Jeg har derfor prøvd å regne litt på saken. 

For tydelighetsskyld: En enlinggravid regnes ofte som høygravid i uke 35/36. 

Men hva så med tvillinggravide? 

Det sies at ved uke 30, er en tvillinggravid like stor, eller kanskje til og med større enn en fullgått enlinggravid i uke 40. 30 ≈ 40.

Det sies også at et tvillingsvangerskap varer i 37 uker. 

En skulle jo ved første øyenkast tenke at man da er høygravid 40 dager før uke 30 når man går med tvillinger, men en tvillinggravid i uke 25/26 ikke vil være like stor som en enlinggravid i uke 35/36. Det er jo en ganske betydelig forskyvning i ukene her.

Symfysemål ved tvillingsvangerskap 

På kontrollen i uke 21 målte jordmoren høyeste punkt på livmoren min, og sa at jeg lå ganske på gjennomsnittet for tvillinggravide, med en livmor på samme “høyde” med en enlinggravid i ca uke 24. Så forskjellen mellom en enlinggravid og en tvillinggravid gjør seg med andre ord mye mer fremtredende senere i svangerskapet. Fra å gå til å være 3 uker “før” rundt uke 21, skal man 8-9 uker etterpå ha tatt igjen enlinggravide med hele 10 uker på symfysemål. 

Like vel kartlegger ikke jordmor symfysemål på helsekortet for gravide – de har heller satt opp regelmessige ultralyder gjennom svangerskapet for å måle én og én tvilling. 

 

Har egentlig tall noe å si? 

Så kommer man jo også til det store spørsmålet som mange drar frem når det er snakk om denne magiske “høygravid”-grensen: Har egentlig tall noe å si? Hvert svangerskap er jo ulikt, og det kan føles ulikt både mellom gravide – men også mellom ulike svangerskap hos samme dame. Kanskje er man større enn mange andre som er i samme uke som en – eller sammenliknet med tidligere svangerskap, så mange argumenterer for at det heller er når man føler seg høygravid som er grensen. 

 

Min hypotese

Jeg liker like vel ikke gå ut av slike tankerekker uten å ha gjort meg en eller annen konklusjon. I dette tilfellet får jeg like vel slå meg til ro med en liten hypotese (selv om jeg gledelig tar imot lenker som kan gi meg et konkret svar på spørsmålet – på forhånd takk): 

Om man skal være tilnærmet “fullgått” ved uke 30, symfysemålmessig, og må justere for en skjevhet i utviklingen, samt en eksponensiell vekst de siste ukene før uke 30, så vil ca uke 27 tilsvare uke 35/36 som enlinggravid? Så da er man kanskje høygravid med tvillinger rundt uke 27? 

 

Eller skal jeg være skikkelig dust og si… 

Skal jeg være skikkelig dust mot alle tvillinggravide der ute, kan jeg vel like vel si at “høygravidgrensen er høygravidgrensen” og konkludere med at man er høygravid 40 dager før fødsel, uansett antall unger. Så kanskje er man ikke høygravid som tvillinggravid før i uke 32? 😉 

 

Jeg får se om jeg kommer tilbake til temaet i uke 27 – og om jeg da føler meg høygravid. Eller kanskje vet du fasiten? Når er man egentlig høygravid med tvillinger? 🙂 

 

Les mer på blogg.no om: 
#mamma #gravid #tvillinger #høygravid

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg