Gravid og plutselig svimmel og kvalm, eller føles som man skal besvime?

Her om dagen opplevde jeg noe ganske ekkelt. Jeg lå på ryggen og ble plutselig veldig svimmel, kvalm, og kald og varm om hverandre i kroppen. Det føltes rett og slett ut som jeg skulle svime av.

Jeg trodde kanskje det var fordi jeg hadde blitt for varm ettersom jeg hadde på meg blazer og det var ganske varmt i rommet, så jeg reiste meg opp og kledde av meg jakken. Da gikk det over, og jeg tenkte at jeg sikkert hadde rett om at jeg ble for varm, så jeg la meg ned igjen. Ikke lenge etterpå fikk jeg samme ugne følelse; ble varm og kald om hverandre og følte at jeg kom til å kaste opp. Måtte igjen reise meg opp og tenkte at jeg sikkert var på vei til å bli syk eller noe. Uten å tenke så mye mer på det, gikk det bare over av seg selv, og jeg fortsatte med ulike gjøremål. 

Jeg har bare opplevd liknende én gang tidligere, og det var da jeg gikk gravid med Oliver og skulle ta solarium. Den gangen trodde jeg også det var fordi jeg ble for varm. I forbifarten nevnte jeg det for jordmor som en litt rar observasjon, og hun kunne fortelle meg at jeg hadde opplevd noe hun kalte “Vena Cava syndrom”. I ryggen har man visst en stor vene som fører blod tilbake fra kroppen til hjertet. Når man ligger på ryggen kan vekten fra magen stoppe blodgjennomstrømningen i venen, og man kan føle ubehag. Grunnen til at jeg følte meg bedre da jeg reiste meg opp og tok av meg jakken, var altså fordi jeg reiste meg opp, og trykket forsvant fra blodåren – ikke fordi jeg tok av meg jakken, hehe. 

Så da vet jeg det: ikke ligge på ryggen når man er gravid. 

 

Les mer på blogg.no om: 
#gravid #tvilllinger #mamma 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg