Bytte fødeplass og sykehus under graviditeten?

Har du fått tildelt fødeplass, men angrer deg og vil bytte? Kanskje har du flyttet, eller noe annet har gjort at du ønsker å bytte fødested? Her er min historie om da jeg ville bytte fødeplass. 

Processed with VSCOcam with f2 preset
 

Da jeg fant ut at jeg var gravid valgte jeg Bærum Sykehus som fødeplass. Vi fikk innvilget fødeplass og alt var fryd og gammen – helt til vi fikk vite at det var to der inne. Det at det er to er det ikke noe galt med, men Bærum Sykehus har ingen prematuravdeling. Tvillinger kommer gjerne 2-3 uker før ordinær termin, og hvis de ikke har kommet innen uke 38 blir man satt i gang. Jeg fikk dermed tildelt Drammen Sykehus som alternativt fødested.

 

“Drammen??”

Det høres kanskje ikke ut som verdens undergang for de fleste, men jeg har hatt angst for å føde siden fødselen til Oliver, som er en av grunnene til at vi ikke har flere barn. Jeg ville bare ikke føde igjen. Vi klarte oss med ett barn, så lenge jeg slapp å føde igjen. Egentlig hadde vi slått fra oss tanken på flere barn helt, men etter nesten syv år overkom jeg frykten nok til at vi bestemte oss for å prøve. 

Så da satt vi der, da. Med fødeplass på et sted jeg aldri har vært, og aldri kom til å være innom før selve fødselen. Alle kontroller skulle fortsatt gjennomføres i Bærum. Siden vi bor i Oslo-delen av Bærum ved t-banen har vi ikke bil. Familie og støtteapparat bor i Oslo eller nord for Oslo. Drammen føltes kjempefremmed. 

 

Liten sjanse

Det som skulle være et “vanlig” svangerskap slik jeg kjente det litt fra før, ble plutselig snudd på hodet. Det at det var tvillinger kom med en rekke konsekvenser, og det ballet bare på seg. Jeg ble nødt til å ta blodfortynnende sprøyter hver dag på grunn av arvelig anlegg, komme inn til kontroll hver/annenhver uke, sykemelde meg lenge før jeg egentlig ville selv, samt potensielt føde på et helt fremmed sted. Normale Julie hadde taklet dette lett, men for den Julie som gruet seg så inderlig til fødsel ble det for mye å svelge. Til slutt fant jeg ut at jeg måtte snakke med helsesøster. Hun sa at det dessverre var liten sjanse for å få byttet fødested så sent som i uke 24, men at hun kunne legge inn en søknad for meg. Jordmor kunne på kontrollen uken etter bekrefte at det var liten sjanse for å få byttet, og at det gikk både på hvilket sykehus man først hadde valgt, men også på fylkesgrensene. Helgen brukte jeg på å “peppe” meg selv og prøve å overbevise meg selv om at jeg bare måtte takle dette også. 

 


 

Gladnyheten 

Etter en liten uke fikk jeg en telefon fra Ullevål Sykehus. De hadde mottatt søknaden og jeg hadde fått innvilget plass. – Innvilget? Jeg var i ekstase! Det var som om jeg ble flere kilo lettere. En ting som for mange kan virke som en bagatell var en kjempeseier for meg. Så det er mulig å bytte fødeplass, selv om det kan virke som det ikke er hverdagskost. 🙂 

 

 

#gravid #tvillinger #mamma

1 kommentar
    1. Så godt å høre at du fikk innvilget fødeplass til et sted du føler deg mer komfortabel! Her blir det samme fødeplass som sist, på godt og vondt ettersom en rekke feil de gjorde førte til komplikasjoner. Men på den andre siden vet de alt som gikk galt sist, og kan forhindre at det skjer igjen. Så jeg kommer neppe til å reise bort noe måneden før termin, for jeg har ikke lyst til at fødselen skal starte et annet sted så jeg må bytte sykehus :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg