7 ting man lærer som tvillinggravid

1. Folk kommer til å si “Oi, nå har du ikke lenge igjen!” fra uke 28 – get used to it. 


“Neida, ikke så lenge igjen, hvis 10-12 uker ikke er så lenge…” 
 

2. Gravidklær som etter sigende skal passe “all stages of pregnancy” passer ikke etter uke 30. 

3. Og etter uke 30 gidder du ikke bruke penger på nye gravidklær og går heller rundt sånn de siste ukene: 


“Bah, f*ck it. De kommer når som helst uansett” 
 

4. Jo, magen din kan bli så stor. 


“Denne lille greia? Uke 41? Nei – er i uke 32”
 

5. Du har ingen termin. Ingen kan gi deg noen indikasjon på når babyene kommer utover at de kommer en gang mellom uke 32 og 38. Eller 30 og 39. Eller før. 

6. Tiden går sykt mye fortere. Selv om man går +/- en måned kortere med to, føles det myye kortere.


What? Er jeg snart ferdig? Men jeg ble jo akkurat gravid??

 

7. Du er på kontroller hele. Frikkin. Tiden. Det er jo bare bra at man blir fulgt opp, men etter uke 30 er det kontroller hver uke – og noen ganger flere ganger i uken. Jeg må til: Legen for vurdering av sykemelding/plager, Helsesøster for “gravidpraten” man må gjennom som ved vanlig svangerskap (amming, fødsel osv.), Jordmor for blodtrykk og urinprøve før hver ultralyd, og til slutt – Lege på sykehus for ultralyd annenhver uke. 

 

Noen flere aha-opplevelser rundt tvillingsvangerskap eller svangerskap generelt som vi kan legge til? 

 

#gravid #tvillinger #mamma #mammablogg

2 kommentarer
    1. helt utrolig hvor mye folk egentlig sier til de gravide! Opplevd så mye selv, og kan ikke tenke meg hvordan det er når en venter tvillinger. Må vell vær enda mer mas og kommentarer. Ønsker deg en god påske 😀

    2. Ja kan tenke meg du får høre mye rart ja :)) Jeg har fått enorm mage i begge mine svangerskap og når jeg har kommet til ultralydkontroll rundt uke 18-20 fikk jeg høre at her var det nok flere babyer inni magen, men neida det var nok bare en, selv om det ikke er bare bare 😉 Lykke til videre og god påske <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg