Holdbart.no: Er utgått mat fortsatt god å spise?

SAMSUNG CSC

Hvert år kastes det enorme mengder mat. Dette skjer hjemme hos folk, men ikke minst skjer det med uåpnede, utgåtte og sesongvarer. Veldig mange av disse varene har en “Best før”-dato, ikke en “Siste forbruksdag”-dato, og kan fint spises etter utløpsdatoen. 

Vi testet konseptet Holdbart.no. Ett av flere konsepter som kjøper varer der Best før-datoen er forbi, eller rett rundt hjørnet, og selger det rabattert til forbruker. 

Dette er det vi kjøpte: 

SAMSUNG CSC

Jeg hadde spesielt gledet meg til noen Reeses Peanut Butter Cups, etter vår test av Amerikansk godteri, men til min store fortvilelse hadde de ikke kommet med i pakken fordi de var utsolgt. Jeg er usikker på om et av utsalgsstedene deres også er varelageret der det sendes fra, siden de klarte å bli utsolgt fra jeg handlet til de pakket, men jeg hadde heldigvis kjøpt med noe annet digg. 

Det vi mottok ble derfor 

Anton Berg Marsipanegg på 70% rabatt (påsken varer helt til jula?)

– Dronningsjokolade (utsolgt)

Avent tåteflasker, kun kr 20 (!) – disse er rimelige fordi de går ut av sortiment, ikke på grunn av utløpsdato. Meny har disse på 50% også. 

Smart Cleaner, 2 for 20,- (geniale å ha til PCen på jobb og hjemme)

Samt noe potetgull som vi måtte løfte av for å ta bildet. 

Var det spiselig?

Nå var det kun potetgullet og Dronningsjokoladen som faktisk hadde gått ut på dato, og vi har ikke testet kokesjokoladen enda, men jeg tror neppe det skal ha så stor betydning. Potetgullet smakte helt som normalt. 

Det som var en hyggelig overraskelse var at de også hadde helt vanlige varer som bare skulle ut av sortiment. Tåteflasker til en billig penge er jo ikke å kimse av, og hvis man er villig til å bryte litt tradisjoner ved å spise påskegodt en god stund etter påske er det jo gull! 

Har du testet Holdbart.no? 

 

#mamma #test #holdbart.no #foreldre #matsvinn

2 kommentarer
    1. Aldri hørt om, må bestille meg ltt derfra på mandag. Havaristen.no er også bra, og litt bredere utvalg (klær og sko og masse annet også)

    2. Like bra er matmart.com , lavpriskurven etc 🙂 Merkelig at t.o.m dopapir (!) går ut på dato … ( og det er helt greit å kjøpe slike ting til – 80% !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg