Jeffrey Campbell vs. Nelly

Det som er greit med å være mamma er at man kan diskret holde balansen ved hjelp av barnevognen hvis man har på høye heler. Jeg har lenge gått og siklet på skoene “Pixie” fra Jeffrey Campbell, som man får for $179,95 her. Nå leser jeg imidlertid hos Linn (aka Fashionjunkie) at Nelly har kommet med noen som likner veldig.

Hvem ville du valgt?

Julie og Oliver tester: First Price bleier

Da har vi testet bleiene fra First Price. Jeg har hørt mye bra om de og når bleiepakken koster 5 kroner stykke, koster det ikke mye å prøve. Vi har jo tidligere testet bleiene fra Coop, så jeg har tro på billigmerker.

Test

Innpakning/utseende: Pakken ser billig ut, men bleiene ser mye bedre ut enn coops billigbleier. Førsteinntrykket mitt var at “dette er jo liberobleier i billig versjon”. De er litt stivere enn Pampers sine (som vi etter en produktprøve i posten ble frelst av), men virker ikke så “billige” som Coop sine.

Passform: Det virker som om bleien sitter bra, men jeg er litt usikker på om de kanskje er litt for store, for i dag tidlig når jeg ammet han kjente jeg det ble varmt på hoften min.

Det ble nytt skift på både Oliver og mamma for å si det sånn
 

Absorbering: Tja, den klarte seg ikke gjennom en natt. “Kanskje jeg satt den på feil” tenkte jeg før jeg sa til meg selv “da kan vi jo bruke de som dag-bleier, og Pampers om natten”. Som sagt så gjort, og en ny First Price bleie ble satt på. Det tok ikke lang tid før Oliver satt bleien på den ultimate testen: “Amme-bleie”.

Dette kan vi vel kalle stryk-karakter uten å være for strenge? (Beklager om jeg ødela noens dag/måltid ved å vise en gulgrønn babybæsjflekk, men jeg ville ikke spolere “spenningen” ved å nevne det øverst i innlegget).  

Olivers mening: Oliver har hatt en super dag med to bad og det virker som han storkoser seg. Når mamma skiftet bleie nummer én var han full av små geleklumper (!) som jeg antar kommer fra inni bleien, og etter bleie nummer to måtte han bades igjen på grunn av… Ja, bildet sier vel mer enn tusen ord.

Konklusjon:
Elendige, i hvert fall for en liten kar som blir fullammet med unntak av et kveldsmåltid med grøt.

Terningskast 1(+)
(den får en liten pluss fordi selv om man må ha tre forskjellige skift på én morgen, ser i hvert fall bleien smashing ut. Pluss for design altså, minus for resten.)

Har du prøvd First Price bleiene?

Overfylt badebalje

Hehe, sånn går det når man skal gjøre alt annet samtidig som man fyller i vann.

Badebaljen “buler” ut på sidene, så det ser ut som Oliver holder det tilbake. Heldigvis tålte baljen det, men neste gang skal jeg følge litt bedre med.

Forskjellige barnestørrelser: str 74 vs. 0-3 mnd

Jeg kjøpte jo to bodyer til Oliver fra MEM of Oslo. I etterkant så jeg at det stod “0-3 mnd” på pakken.

Oliver er jo nå 6 måneder, og ikke akkurat samme størrelse som da han var tre måneder. Da jeg åpnet pakken og vasket/tørket bodyen la jeg merke til noe rart:

Det er samme størrelse som en av bodyene vi har i str 74! Bare litt smalere. Bodyen i str 74 er kjøpt på Ellos.

Jeg har sett små forskjeller mellom Lindex og H&M, men dette tar kaka. Har du sett noe liknende?

Mamma kaller det krabbing

Oliver har blitt så flink til å komme seg rundt. Jeg er ikke helt sikker på hvordan han gjør det alltid, men jeg tror det er en blanding av å snu seg fra mage til rygg og omvent og endre retning med hendene sine underveis. Jeg legger han ofte under babygymmen på den ene enden av krabbematten hans, og så skriver jeg litt på deleksamen før jeg finner han slik:


Da har han begynt med å snu seg fra rygg til mage og deretter kommet seg på mystisk vis på helt andre enden

Krabbing/åling, uansett hva vi kaller det er det en ganske så stolt mamma som legger han tilbake på aktivitetsmatten igjen.

Når er det vanlig at babyer begynner å krabbe/åle? Hva kaller man denne framkomstmåten som Oliver har brukt egentlig?

Første gang i “stor gutt”-vogn

Ja, noen dager før Olivers halvtårsdag er hardbaggen byttet ut til fordel for sportsvognsdelen og Oliver tilhører nå de som kan sitte i vognen. Woho (for han, jeg synes allerede tiden går farlig fort). 

Hehe, det ser ut som han drukner. Oliver blir så utålmodig i vognbaggen, så jeg satt på sportsvognsdelen og Voksi-posen. Jeg synes det ser ut som han storkoser seg selv om han er litt innpakket.

(Grunnen til at vognposen ser ekstra stor ut er fordi han ligger inni og sparker den opp.)

Når er det vanlig å bytte fra vognbag til sportsdel?

Olivers hysteriske babylatter (film)

Fytti katta jeg elsker Olivers latter! Her prøver Roar å overbevise Oliver om at ranglen er alle andre sin, men Oliver bare ler, for han vet jo det er hans. Hehe.

Kveldsgrøt med én hånd på ryggen

Jeg har jo som sagt anskaffet oss skjeen Boon Squirt barneskje (er jeg den eneste som ikke liker det navnet? Jeg synes det høres ekkelt ut). Jeg har allerede fått kommentarer både på blogg og utenom at det kanskje var en unødvendig utgift og at man klarer seg med vanlige skjeer. Jeg bestemte meg for at hvis den var teit skulle jeg si meg enig med de tvilende sjelene, men jeg er frelst. For å si det på denne måten: for 10 år siden klarte de fleste seg uten mobiltelefon, men vi unngår ikke å kjøpe det i dag fordet?

Grunner til at den “ruler”:

– Man kan mate poden uten å ha et bord med maten på

– Selv Cato Zahl Pedersen kan bruke den (eller foreldre med to hender kan bruke den ekstra hånden til andre ting som kluter, kamera eller annet nyttig)

– Selv barnløse venner synes denne er spennende (de er i hvert fall gode til å late som)

– Den koster bare 79 kroner (det samme som to kjedelige vanlige barneskjeer på Rimi)

– Kan vaskes i oppvaskmaskin

Jeg ble litt revet med når Roar matet han, så her kommer et knippe av bildene jeg tok:


Hvis du synes dette var mange bilder, så kan jeg avsløre at jeg filmet også

En telefonselger som respekterer at jeg sier nei? Kanskje jeg skal abonnere på Kapital like vel

Gjett hva som skjedde meg akkurat? Jeg ble oppringt av en telefonselger som tilbød meg et godt tilbud på magasinet Kapital (som forøvrig er et interessant blad som jeg kan finne på å kjøpe nå og da), men siden jeg enda ikke klarer å unne meg noen andre abonnement enn treningsmedlemskapet mitt om dagen takket jeg nei og sa at økonomien ikke tillot det med en ny baby i hus, og gjett hva hun sa med smil i stemmen?

“Men det respekterer jeg. Det er bare å ta kontakt om du skulle ombestemme deg. Ha en fin dag!”

Jeg ble så sjokket over at hun ikke dro ut samtalen og prøvde å overbevise meg opp og ned i mente helt til at dagen min ble et hakk dårligere (slik som Woman gjør – gang på gang på gang), at jeg vurderer å se om Kapital har noen gode overskrifter når jeg er på butikken etterpå.


Bilde: Bladkongen.no

Har du unngått et blad på grunn av telefonselgere?

Om å gjøre Voksi-posen klar til “stor gutt”-vogn

I går kveld byttet jeg hardbaggen på Mountain Buggyen til sportsdelen og festet Voksi-posen slik at Oliver holder seg varm i vognen.

Selv om det talte mot hvert ben i kroppen min å klippe i den splitter nye vognposen er det visstnok slik det skal gjøres, så jeg holdt pusten og lot det stå til. Det gikk overraskende bra!

Først klippet jeg det første “laget” i posen.

På innsiden var det enda en forsterkning som man kunne klippe inni.

Deretter kuttet jeg det tredje laget og selen var klar til å tres gjennom.

Top tips: Ikke bruk tapetkniv om du ikke er ytterst forsiktig. Det fikk jeg erfare “the hard way” ved at jeg har en liten rift i posen bak. Enda så forsiktig jeg var. Så nå må jeg bruke tid og penger på å reparere den ordentlig. Det er jo noe man bruker lenge og kanskje til flere barn, så kan ikke risikere at skaden blir større.


Et tilfelle av tapetkniv som ikke vil gjennom forsterkningen, men så plutselig vil det likevel.