Vi tester: OneTab rengjøringstabletter, erfaringer med “waterless” rengjøring

For en som er litt over gjennomsnittet interessert i innovasjoner ble jeg veldig gira da jeg fant disse på Clas Ohlson: OneTab rengjøringstabletter. Rengjøringsspray i tablettform som man løser opp selv med vann fra springen. 

Det fraktes generelt veldig mye vann i produkter, noe som ikke er spesielt miljøvennlig eller praktisk å bære med seg fra butikken. Jeg kjøpte derfor en av hver variant av disse rengjøringstablettene i variantene glass, kjøkken og bad.

 

Slik gikk det å løse opp og bruke tablettene for glass:

onetab rengjøringstablett pakke på bord med tom sprayflaske ved siden av

 

Hver pakke kommer med 2 tabletter i hver, der hver rengjøringstablett holder til én sprayflaske. Pluss for papirforpakning utenom den delen rundt tabletten som skal holde tabletten tørr.

 

Delvis åpnet OneTab rengjøringstablett

 

Tabletten var litt vrien å få ut av pakningen, men når man først fikk hull på pappen kom den ut, og den smuldret ikke. Det at den er litt vrien å åpne kan kanskje være positivt, for tablettene kan fort se ut som godteri for barn. Etiketten over tabletten kan også tas av og festes på flasken man har løst opp rengjøringstabletten i, så har man giftinformasjon og innholdsfortegnelse lett tilgjengelig.

 

Bruksanvisning for OneTab som lyder: Putt tabletten i en 750 ml flaske og fyll på med varmt vann. Rist deretter 3–4 på flasken. Vent i ca. 10 minutter og rist litt til.

 

Bruksanvisningen sa at man skulle legge tabletten i en sprayflaske og tilsette 500-750 ml varmt vann. Jeg hadde en flaske på 500 ml fra en tidligere rengjøringsspray, og brukte varmt vann fra springen.

 

rengjøringstablett i tom sprayflaske

 

Det virker som sprayflasken min ikke egentlig rommet 5 dl vann, for den fløt over da jeg helte i vannet. Her ser man tabletten løse seg opp, dette tok i underkant av ti minutter slik det stod på pakken:

rengjøringstablett som løses opp i vann

 

 

Det bruset en del, så jeg fikk ikke på korken med en gang, men det kan jeg se for meg var fordi jeg brukte mer vann enn det egentlig var plass til i flasken.

 

Ferdig oppløst rengjøringstablett som blå væske i sprayflaske

 

Førsteinntrykk

Det første vi la merke til da jeg sprayet for å vaske bordet var at den virket veldig sterk. Alle i nærheten av sprayen begynte å hoste, og vi fant ut at vi måtte helle ut litt for å fylle med mer vann. Jeg ser for meg at en flaske på 750 ml kanskje er bedre enn en på 500 ml som vi brukte. Det er ganske interessant, ettersom jeg ikke kunne skjønne hvordan en så liten tablett skulle ha nok effekt når man fylte med så mye vann.

 

Etter lengre bruk

Nå har vi vasket med den i flere uker, og den er like vel ikke for sterk til å bruke på lakkert bord, selv om den gir advarsler på ulike overflater på baksiden om marmor og naturstein. Den vasker rent på en effektiv måte, og etterlater ikke striper på speil. Her hjemme har sprayen fra rengjøringstabletten blitt brukt som en all-round-spray fordi den ikke etterlater produkt etter vasking. Vi skal like vel bytte til en av sprayflaskene vi har fra Klar neste gang, for spray-mist’en fra Clas Ohlson er så findråpet at vi fortsatt hoster og harker om noen av oss puster inn noe av spray-skyen. Det er bevist at noen sprayflasker sprer vaskemiddelet på en alt for fin måte som kan føre til kols og andre lungeproblemer, noe jeg tror denne Clas Ohlson flasken er skyldig i. Jif sine flasker skal være trygge, og Klar er eid av samme selskap, så regner med de er trygge å bruke.

 

Pluss og minus

+ Bedre for miljøet enn å frakte ferdig blandede rengjøringsmidler

+ Mindre å bære med seg fra butikken

+ Rengjør godt, oppfattes som like effektiv som “ferdig blandede” rengjøringssprayer

+ Tar mindre plass i skapet enn refills med vann i

– Virker litt sterke, med forbehold om at dette kan være sprayflasken vår

– Kan se ut som godteri for barn, så må oppbevares utilgjengelig for barn som all annen rengjøring

 

Har du prøvd noen water-less eller “vannløse” produkter? Hva er din erfaring? 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg