Uten parabener – for barnet sin skyld

Etter å ha lest at parabener kan "føre til reduceret muskelmasse, ekstra fedtlagring samt forstørrede bryster og nedsat forplantningsevne hos mænd. Nogle studier har også antydet, at parabener øger risikoen for brystkræft."

Og at "Det er godt dokumentert at babyer og fostre generelt er mer utsatt for skadelig påvirkning fra kjemikalier enn voksne. Særlig nervesystem, immunforsvar og forplantningssystem er utsatt. Derfor utgjør babyer og fostre en særlig risikogruppe i forhold til eksponering for parabener",

så har jeg nå kjøpt meg shampoo, balsam og hårspray uten parabener.

Roar synes jeg er hysterisk.

Er jeg hysterisk?

Kilder:
Fakta om parabener
http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Kosmetikk/Bakgrunnsstoff/Fakta-om-parabener#i

Værd at vite om parabener
http://www.netsundhedsplejerske.dk/artikler/index.php?option=laes&id=48

15 kommentarer
    1. MammaAnniken:

      Jeg bestilte de fra http://www.beautybay.com, så det var billigere enn produkter kjøpt i norge som inneholder parabener.:) men glemte å dele opp orderen i to, så jeg måtte betale toll (det er billigere med to-tre fraktkostnader enn toll til norge), og da ble det med ett over 200 kr dyrere når pakken skulle hentes :/

    2. Lill Anette:

      Jeg kjøpte flasker uten bisfenol A (tror jeg det het), er det er ftalat? Jeg leste en artikkel i foreldre og barn om at bisfenol A ikke var bra for babyen, så fant ut at det var greit å unngå. Dere er flinke! 🙂

    3. Ikke hysterisk!
      Anbefaler deg også å styre unna produkter til deg og babyen med mineralolje, ikke bra!
      Kan anbefale bleieboden.no. Masse bra produkter.
      Selv bruker jeg Burts Bees til både meg og snuppa.

    4. Anne:

      Jeg aner ikke :/ alt jeg vet er at det finnes i de fleste produkter. Så jeg kjøpte noen der det står at det ikke er parabener i. Jeg tror det finnes en liste over parabener man kan sjekke om de produktene man bruker inneholder.

    5. Når du påfører mineraloljer på huden blir 40 ? 60 % av porene tettet igjen. Det legger seg som en hinne på huden og vil ikke slippe noe ut eller inn. Det resulterer i at underhuden din ikke får tilført fuktighet,og ikke renset ut slaggstoffer. Langvarig bruk av mineraloljer kan føre til tidligere aldring enn nødvendig.
      Ulike navn på mineraloljer
      ?Ozokerit (f.ex i mascara)
      ?Polyisobutene ( f.eks. i lipgloss)
      ?Mineral Oil
      ?Petrolatum
      ?Paraffinum Liquidum
      ?Vaselin
      ?Parafin
      ?Mineralolje
      ?Petroleum
      ?Hvit mineralolje
      ?Medisinsk hvitolje
      ?Oleum petrolen
      ?Oleum vaselini
      ?Paraffinum
      ?E 905
      ?Vaselin Oil
      ?Paraffin Oil
      ?Liquid paraffin

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg