De syv gravidsynder

De fleste av oss kjenner til de syv dødssynder, men når jeg leste på klikk.no i dag kom jeg over en artikkel om Syv synder gravide må unngå.

http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article550840.ece 

Dette er de syv gravidsynder:

1. Alkohol
2. Røyking
3. Visse fisker
4. Upaseuriserte oster
5. Noen legemidler
6. Hard trening
7. Slanking

Jeg personlig er ikke så flink til å passe på hva slags fisk jeg spiser. Og damen på apoteket så på meg som verdens dårligste gravide som kjøpte Novaluzid og ikke Gaviscon for halsbrannen min, enda det står akkurat den samme infoen til gravide i pakningsvedleggene. Jeg gikk også på en antibiotika kur tidligere i svangerskapet mot urinveisinfeksjon, men legen skrev ut en egen type som ikke var farlig for fosteret. 

I begynnelsen av svangerskapet trente jeg relativt hardt, men dette var fordi jeg gjorde det før jeg ble gravid også. Så dabbet det sakte men sikkert av til å bli rolige turer og styrkeøvelser på gulvet hjemme, av praktiske grunner (hvem i sitt rette sinn jogger Røa-Smestad-Røa om vinteren med stor mage?).

En undersøkelse viser forresten at 1 av 3 synes det er greit å drikke alkohol under svangerskapet. Jeg har holdt meg helt unna (utenom å smake på en drink eller to, men det er så lite at det blir som å få smekk på hånda for å spise brød), og har ingen planer om å begynne å drikke før babyen er ute. Men en av tre er ganske mange.

Så jeg har alt i alt ikke så fryktelig dårlig samvittighet.

Har du begått noen gravidsynder?


Den eneste ølen Oliver får av moren sin før han fyller atten.

4 kommentarer
    1. åhh det er bra du er så flink da, jeg skal innrømme at jeg røyker 1 røyk om dagen fortsatt, men det der må jeg slutte med det er jo egentlig helt idiotisk, for hva skal jeg med den ene liksom det er jo bare skadelig, men jeg har trappa ned fra 20 om dagen så jeg har vel vært “flink” men den må bort den ene også!! Ellers så er jeg veldig streng med meg selv, jeg har heller vondt og plager enn å ta noe for det, og jeg passer hva jeg spiser så godt jeg kan, jeg drikker heller ikke i det hele tatt (selvom FØR jeg visste jeg var gravid, var jeg jo på fylla noen ganger da), etter jeg visste jeg var gravid har jeg holdt meg borte fra alkohol og det er faktisk veldig enkel. Men jeg er også ekstra streng i og med jeg tar den ene røyken, selvom det kan kanskje ikke måles, ikke vet jeg , så gjør jeg nok skade med den ene til å måtte påføre noe annet =) hehe den blei vel kanskje litt lang den =P

    2. Anne:

      Jeg synes du er flink, jeg! Er ikke bare bare å slutte og røyke, og en om dagen er jo en klar forbedring 🙂 og de fleste (ihvertfall yngre mødre) har vel vært ute før man visste at man var gravid, så kan ikke tenke meg at det er farlig.

    3. Nå blir det jo ikkeno da. Men jeg slutta tvert å både røyke å drikke på dagen. Men clausthaler er best! Munholm smaker jo høgg. :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg