Barn før utdannelsen, i motsetning til de fleste andre

Endelig! Jeg sitter og leser på tv2.no og der er det en artikkel om Inger Lise Hansen (KrF) som mener at det også er likestilling å la kvinner velge å være hjemme.


“Karriere etter permisjon

Inger Lise Hansen er opptatt av at kvinner skal få være kvinner. Nestlederen mener at det er ulike krav til kvinner og menn om hvordan man skal opptre, være og hvilke valg man skal ta.

Nestlederen sier at mange tøffe damer velger å ta det ansvaret som følger med å være hjemme med barn, og at de dømmende holdningene er et problem for likestillingen.

– Hvorfor snakker vi ikke om at karrieren kan komme etter at du har hatt fødselspermisjon?, spør Inger Lise Hansen.

http://www.tv2.no/gmn/-kvinner-maa-faa-lov-aa-vaere-hjemme-med-barn-3325473.html


 

Jeg møtte så utrolig mange fordommer da jeg sa at jeg skulle få barn før jeg var ferdig med utdannelsen. Eldre kvinner så på meg som om jeg prøvde å rive ned alt kvinneforkjemperene hadde jobbet for. Mange jenter på min alder innrømmer at de gjerne skulle hatt barn, men de prioriterer utdannelse.

Hvorfor skal det hjelpe likestillingen at jeg nedprioriterer barn og familie hvis jeg vil ha det nå? Handler likestilling plutselig om å utsette familielivet til det passer alle andre?

Nei, jeg er storfornøyd med tidspunktet jeg valgte å få barn på. Jeg får ekstra støtte av Lånekassen og får penger fra NAV fordi jeg jobbet ved siden av studiene. Vi er også veldig heldige med tanke på støtte fra både mine og Roars foreldre.

(Siden NAV og Lånekassen har brukt så lang tid på å behandle søknadene våre har vi levd trangt i sommer, men dette har jo med NAV å gjøre, ikke tidspunktet vi fikk barn på.)

6 kommentarer
    1. ja,æ skjønne ikke koffår man ikke ska få barn før man e feridg utdanna…man kan da likegodt ta den etterpå..for mæ så e no barn og familie my viktiar enn karriere,æ har fast jobb i bhg og orke ikke ta nå mer utdannelse,så æ har godt kunna tenkt mæ og vært hjem me adriana i 2 eller 3 år æ..men desverre så e ikke samfunnet lagt opp sånn.korr leng ska du vær hjem me oliver?

    2. Amen! Jeg var ikke like ung som deg når jeg fikk førstemann. Jeg hadde nettopp fylt 27 da hun kom og jeg rakk akkurat å bli ferdig med bachelor-utdanningen min innen hun kom. Jeg ser ulempene og fordelene med å få barn både før og etter en utdanning, men jeg tror alt koker ned til at det viktigste er at folk får valgfrihet til å planlegge familielivet. Regjeringen utvikler et system i feil retning synes jeg og jeg tror mange kommer til å stemme annerledes ved neste valg. Det er jo fortsatt slik at kvinnen går gravid og føder barnet, så da er det jo helt naturlig at mann og kvinne får forskjellig roller inn i tiden som foreldre. Og født sånn eller blitt sånn? Uansett så vil det være forskjell på kvinne og mann, også når det kommer til denne tiden i livet når vi får barn.
      Når jeg ser en såkalt ung mor i dag så tenker jeg bare at hun valgte annerledes enn mange andre, men hun har jo ikke noen mindre sjanse til å lykkes hverken med jobb eller utdanning. Har man fått barn før utdanning så handler det vel bare om at man må planlegge tiden litt annerledes enn om man ikke hadde hatt barn dersom man starter på utdanningen etter barnet er født? Jeg tror du som har fått barn tidlig får en helt egen positiv bagasje med deg inn i studie og jobblivet enn folk uten barn har.
      Liker forresten bloggen din kjempegodt og det er så flott og se hvordan du takler morsrollen med ungt pågangsmot. Selv er jeg en trebarnsmor på 31 og har en sønn som er like gammel som Oliver. Lykke til videre!

    3. heidi uuuuu: til samordnet opptak i barnehagene (i august?). Hvis ikke jeg får helt jobbeabstinens. Hehe. Så ett år og ca fire måneder (vi valgte 80% støtte fra NAV sånn at jeg får lengre periode med støtte).

    4. Haha nei ikkesant. Er så irriterende det med disse a4 folka, som mener at livet er ødelagt om man får barn tidlig. Hele Norge er jo omtrent sånn.. Skrev et langt innlegg om det engang.. “trangsynte norge” 😛

    5. Jeg synes at det er flott at du skriver om slike ting! Det er bra at noen setter søkelys på stadig eldre mødre. Det er ikke bra hverken for mor eller barn…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg