Popularitetskonkurransen Lano-ungen

Jeg vet det er et litt sårt tema å lange ut mot Lano-ungen, fordi flere tusen melder på ungen sin der hvert år. Og jeg skjønner selvsagt at alle foreldre mener at sitt barn fortjener å vinne. Jeg meldte jo på Oliver i fjor, og han fikk en god del stemmer, så jeg skriver ikke dette fordi jeg er bitter. Men jeg vil bare sette ting litt i perspektiv. Og gjerne litt på spissen.

For det første synes “de fleste” at little miss perfect og missekonkurranser for barn er grusomt. Enda håper alle at akkurat sin unge skal vinne “tittelen” som vakreste baby i missekonkurransen Lano?

Og det er vel bare å innse at det går jo ikke på sjarm og “skjønnhet” – det går på hvem som har de kuleste foreldrene med flest venner på facebook og flest blogglesere. Eller de som orker å bruke lengst tid på å spamme andre blogger med “stem på gullklumpen min som årets Lano-unge her: lano-ungen2011/min-hjerteknuser-er-finest.no/bidrag56200” som forøvrig er AKKURAT like mye spamming som “fin blogg, kommentere tilbake?”. Eller de som daglig legger en påminnelse om å stemme på sin skjønnhetsdronning/-konge på facebook.

Det handler ikke om ungen med mest sjarm. Har dere sett så mange überskjønne barn det ligger ute med bare et titalls stemmer eller mindre? Det handler om hvor mye foreldrene er villige til å jobbe for å sanke stemmer.

Så jeg slår et slag for de som ikke har drevet en intensiv valgkamp.

Her er noen av de som norges folk har valgt ut til å ligge på bunnen (!) av denne litt bisarre skjønnhetskonkurransen, som for meg er uforståelig:

http://www.lano.no/bidrag/victoria-telemark 

http://www.lano.no/bidrag/hedda-akershus

http://www.lano.no/bidrag/nickolai-ostfold 

http://www.lano.no/bidrag/kristoffer-hedmark-1 

http://www.lano.no/bidrag/hannah-aust-agder 



16 kommentarer
    1. Jeg kan for min del si at jeg ikke har mye til overs for slike konkurranser, spesielt med barn involvert. De får da møte “skjønnhetspresset” tidlig nok ellers i samfunnet. Og for meg er alle barn vakre uansett!

    2. Bra skrevet Julie.Jeg legger ikke til bilde av min unge på lano.Det er ikke riktig for meg eller oss at folk skal stemme sånn på han.Synes alle lano ungene som er med er kjempe søte, synes også et det er litt trist at noen for masse masse stemmer og andre får nesten ingen (som du la til link på)

    3. Silje og baby Robin: Takk, det er vanskelig å si noe negativt om lano konkurransen, for as we speak er det jo over 7000 barn med, og derfor ifølge reglene man signerer på 14000 (!) foreldre som deltar. Så håper ikke jeg tråkker alt for mange av leserne mine på tærne.

    4. Det er synd at man bruke oppmerksomhet mot et produkt på denne måten. Tror heller ikke at det er den “peneste” ungen som vinner. Det er bare en gimmick for å få flest mulig til å engasjere seg i merket. Alle barna er søte uansett, men på en måte blir de utsatt for eksponering som de ikke har vært med på å velge selv. Bilder av søte babyer blir vist til uønskede elementer som har helt andre grunner til å se på babybilder enn andre foreldre og besteforeldre har. Dette er ikke for å svartmale, men som en tankevekker/advarsel.

    5. Lano-konkurransen må jo være himmelen for alle pedofile som surfer rundt på nettet og ser etter småbarn. Fælt, men sant! Det er jo mange som legger ut bilder av barnet sitt da det bader o.l., og jeg har mine tvil om at barnet setter så veldig stor pris på det om en 15 års tid….
      Jeg syns heller ingenting om at foreldrene bruker barna sine for å vinne et reisegavekort. Er det virkelig verdt å utsette barnet for dette bare for at man skal få en reise til sydligere strøk?!
      Jeg dømmer ingen, for dette er opp til hver og en, men jeg har tatt et valg og ikke meldt på snuppa mi fordi jeg vil ikke utsette henne for det jeg har nevnt ovenfor… Jeg sparer heller til min egen sydentur med god samvittighet!
      Men for all del, lykke til alle som er med! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg