Mammatips: Naturlig kur mot hodelus

Jeg må bare dele denne oppskriften på kur mot hodelus med naturlige ingredienser som jeg fant i et blad i går:

Ingredienser lusekur av naturlige ingredienser:

– 20 ss friske rosmarinblader (uten stilk, ca 100 gram) 

– 20 ss friske lavendelblomster (uten stilk, ca 25 gram) 

– 2 dl neemolje

– 2 dl mandelolje 

– 6 hvitløksfedd, hakkede 

– 2 ss tetreolje

 

Fremgangsmåte: 

Bland sammen neemoljen og mandeloljen, og knus halvparten av rosmarinen og lavendelen sammen med litt av oljen i en morter. Gjenta prosessen med den andre halvdelen rosmarin og lavendel, og ha blandingen i en gryte sammen med resten av neem- og mandeloljeblandingen. Tilsett den hakkede hvitløken og varm over 20 minutter på svak varme. Sil blandingen i en sil foret med et tøystykke og tilsett til slutt tetreoljen. Oppbevares i en steril flaske. Holdbarhet ca 6 mnd. 

 

Jeg har aldri hatt lus, men tenker denne er grei å ha til Oliver begynner i barnehagen for sikkerhetsskyld. Har hørt at sånne lusekurer kjøpt på apoteket lukter helt grusomt? Nå er det mye sterke lukter i denne også, men tenker nok at jeg heller prøver å lage en hjemmelaget versjon om vi får lus i hus. 

 

Gi gjerne tilbakemelding i kommentarfeltet om du lager lusekuren, og hvordan den funker 🙂 



4 kommentarer
    1. Mulig det lukter, men den er ialfall effektiv. Mulig denne også er det, men det er utrolig viktig at alt og alle blir kvitt lusen om det blir merket, for ellers blir man aldri kvitt det.. 🙂

    2. Hei, jeg laget lusemiddel selv da familien fikk hodelus. Ganske lik oppskrift. Et par ting jeg fort fant ut, var at det tok laaaang tid å skaffe alle ingrediensene og lage det til, det var dyrt, og det luktet ille.
      Jeg anbefaler mye heller å kjøpe Nullus, som er et 100% naturlig produkt.
      Det har alle fordelene, som gjør-det-selv-kuren, men lukter mye bedre og det følger med en kjempebra lusekam i pakken.
      Også kan Nullus brukes forebyggende, ved å blande det i sjampoen!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg