Da var det tomt i puppen

Haha, må le litt av overskriften min, men nå er det altså tomt for morsmelk. Jeg har ammet Oliver ganske lenge, selv om det gradvis ble mindre og mindre. Etter Oliver begynte i barnehagen i august sluttet jeg å amme, men det var fortsatt melk i “reservoarene” ganske lenge etterpå. Nå er det helt tomt og det er en blanding av lettelse og en liten sorg. Det er jo veldig koselig å amme og jeg er glad jeg hadde muligheten til å amme så lenge. På slutten ble det imidlertid litt masete og når jeg sa til Oliver at han ikke fikk melk på dagen (han ble bare ammet om kvelden) begynte han å dra ned toppene mine og skulle “overbevise” meg om at han skulle få melk. Jeg trodde han skulle glemme det fort, men så sent som i går dro han i toppen min og så på meg spørrende.

I “tubetopp” med strekkmerker og melk.

Har du ammet? Eventuelt hvor lenge ammet du?



16 kommentarer
    1. Jeg ammer fortsatt. Han er 16mnd nå. Gikk nylig ned fra morgen og kveld til bare kveld. Ble så mye stress med det tidlig på morgenen når jeg skulle på jobb og han i barnehagen. Får se hvor lenge vi holder på.. 🙂

    2. William blei fullamma i 7 mnd, og videre til 9 mnd alder.. Da mista eg mjølk pga penicilinkur. Tenkte det var ein “god” sjanse til å slutte. Men, så angra eg brått, og jobba HARDT for å få opp produksjonen. Trur du poden ville ha da? Nope, da var det bare kult å bite… 😉

    3. Jeg ammer sønnen min enda, og han er 14mnd. Ammet han fullt helt fram til ca 11 mnd, da begynte jeg med bare morgen+kveld. Ammer han fortsatt morgen + kveld 🙂 Han drar også ned toppen min noen ganger på dagen, i håp om at han kan få litt ekstra melk, hehe.

    4. Jeg fullammet til hun var litt over en mnd, men måtte begynne med mme fordi hun la omtrent ikke på seg:/ Hadde nok melk, så vet ikke hvorfor hun ikke gikk opp i vekt. Det funket dårlig å kombinere mm og mme, ble bare stress for både meg og julie, så sluttet å amme da hun var 2 mnd fordi da var frustrasjonen stor og hun ble utålmodig, og vekten gikk forsatt ikke nok opp. Nå er hun snart 1 år og får fortsatt mme på flaske 3 ganger om dagen. Er spent på korsenn det blir nå når hun går i barnehagen, og ikke er så interessert i flaske der.
      Håper virkelig det går bedre neste gang, for jeg ville virkelig amme. Er det forresten ikke anbefalt å kun fullamme til de er 6mnd pga jern, næring og slikt?

    5. Jeg ammer litt enda men det er mer som kos. Full ammet til han var 6 måneder (han fikk grøt 1 gang pr dag, fra 4 måneder ) Nå er han 14.5 måneder og vi ammer litt enda men det er mest for kosen sin skyld, 1 gang om dagen.Gruer meg masse til det er over, får det er så koselig <3

    6. Anonym: Huffda. Det viktigste er jo at de legger på seg. Jo, for jernlageret de har ved fødselen går tomt i seksmånedersalderen, så da bør man supplere med enten jerntilskudd, grøt med jern eller brødmat med leverpostei eller liknende. Vi fullummet til han var 6 måneder også begynte han så smått med brødskive og grøt ved siden av. Etter det ble det gradvis mindre. I barnehagen får de vanlig melk fra flaske. Når hun fyller et år kan det jo hende at det blir spennende med vanlig melk 🙂

    7. Silje og baby Robin: Ja, sånn var det hos oss også. Ammer du fast om kvelden eller morgenen, eller er det mer når det passer? Ja, det er veldig kos. Man må liksom sette av litt tid spesielt til kos når man slutter med amming.

    8. Ja han går i barnehagen 🙂 Men han våkner som regel i 5tiden på morran, og da kommer han over i min seng og sover litt ekstra dersom han får puppen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg