Pottetrening på 3 dager?

Jeg vurderte her om dagen å prøve pottetreningsmetoden som lover bleieslutt på kun tre dager, men fant ut at dette kanskje er greit å gjøre om sommeren når været er litt varmere.

Utdrag fra artikkelen:

“De fleste norske barn slutter med bleier rundt 2-3 års alder, og mange foreldre bruker sommeren til bleieavvenning. I USA og mange andre land er det vanlig å starte pottetreningen tidligere, gjerne når barnet er 1,5 år gammelt.

Har du et barn som er mellom 15 og 28 måneder, kan du forsøke å få barnet bleiefritt til nyttår med denne treagersmetoden, utviklet av førskolelæreren Julie Fellom i San Fransisco.”

Men det jeg lurer på er om det er noen som har prøvd denne metoden eller har noen tro på den i det hele tatt? Jeg mener. Tre dager? Det høres jo litt ambisiøst ut? Og hvorfor er det sånn at man ikke begynner med pottetrening før i Norge?  

 

 

Artikkelen finner du her: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article527602.ece 

 

7 kommentarer
    1. Fin potte,helt lik vår. Vi har ikke begynt selve pottetreningen enda.Han er litt liten. 15 måneder.Men han har sitti på potta for det er noen ganger hvor jeg går på do så setter jeg han det også. 🙂 Kanskje jeg skal prøve denne måten ja.:)

    2. Synes det vriker litt hysterisk jeg.. at man skal være bleiefri på 3 dager.. Men selve måten er jo grei nok den, for det er jo sånn man må gjøre det, men jeg tror det vil ta lengre enn 3 dager..
      Men vi brukte potta her i våres, bevisst, men så har vi helt glemt det bort igjen..

    3. Jeg har ei jente på 12 mnd som nå tisser og bæsjer i potten. Noen ganger “leier” hun meg inn på badet dersom hun skal på potten. Vi startet pottetreninga med hun satt på potten ifb. med lek og jeg sa tssssss…. Deretter tok hun etter og hver gang jeg satt på do, og hun på potte, sa vi begge tss. Nå setter jeg henne naken på potten noen ganger om dagen (de første vi gjør om morgenen og ofte etter måltider) og det kommer noe stort sett hver gang. Jeg tror med fordel at flere kunne begynt tidligere, men det er selvfølgelig opp til foreldrene 🙂

    4. Har lest en plass at grunnen til at norske barn oftere slutter med bleier senere enn i andre land, er fordi bleiene vi har i norge er så “behagelige” for barna, at de ikke vil føle samme behovet for å slutte med de. Jenta mi er 18 mnd og hun hermer veldig etter meg når jeg sitter på do :p hun er bevisst på når hun må tisse og bæsje, og sier ifra før hun gjør det. Vi har ikke kjøpt potte enda da..har en mening om at det er best med doring, da de uansett må lære seg å gå på do, og ikke bare bruke potten. Så det skal vi få kjøpt inn snarest.. 🙂 Men det skader jo ikke å øve på potten, så lenge det ikke blir tvang 🙂

    5. emilie sluttet med bleier da hun var 23 mnd. plutselig en dag gikk hun uten bleie.
      før det gikk hun på do. vi kjøpte sånn doring med trapp på, som hun brukte. vi har aldri brukt potte. doringen brukte hun ganske lenge før hun sluttet med bleie. men hun gikk og mye uten bleie før hun sluttet helt..
      jeg syns ikke man skal bli så hysteriske rundt denne bleia.. de slutter når de er klar for det =) om man prøver med barn som ikke er klare, så kan det jo helle andre veien og, at det ikke blir en så positiv opplevelse for barnet..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg