Test: Doona+ erfaringer (pluss reise utenlands)

Før jeg i det hele tatt visste at vi skulle på en plutselig tur til Spania selv, skrev jeg jo om en genial trille jeg hadde funnet på nettet: Doona bilstol-trille. En bilstol som ble en trille! Vi bestilte faktisk Spania-turen så impulsivt at jeg ikke rakk å bestille den på nett, så jeg hev meg på Finn.no for å se om jeg fant to brukte som vi kunne ha med på reise. Det viser seg imidlertid at det ikke er så mange Doona’er til salgs brukt enda, men jeg fant til slutt én. (Det var egentlig like greit, for da fikk jeg testet den opp mot min plan B: En Quinny Zapp Xtra med bilstoladapter. Mer om det senere). 

SAMSUNG CSC
 

Førsteinntrykk 

“Det er en bilstol som blir en trille! Jeg eier en trille – som også er en bilstol! Roar, se da! Den blir en trille – du bare trykker her! Også blir den en bilstol igjen, sånn her. Se da!” 

SAMSUNG CSC
Doona’en i bruk i en nyere Ford Focus. Hjulene er ikke i kontakt med setene, så den laget ikke merker i leiebilen.
 

Andreinntrykk 

“Se da, mamma! Sånne smarte ting hadde du ikke da jeg var liten! Det er en bilstol, som også blir en trille! André, har du sett det her?”.

Ja, som du skjønner ble det mye fekting og demonstrering til alle som så trillen for første (og noen ganger også andre) gang. Jeg synes fortsatt det er en genial idé. Vi har nå hatt den med på både Spania-tur, og på tur til barndåp hos fetterne mine, der det ble for mye jobb å ha med både tvillingvogn og bilstoler. Vi har dermed fått en del erfaringer, og dette er dommen så langt: 
 

Pluss og minus ved trillen 

+ Manøvrering

Doona’en er veldig lett å manøvrere, og på grunn av håndtaket som minner mer om en vogn enn en trille kan den også styres med én hånd (noe vi savnet på Zapp’en). 

+ Vekt 

Vekten på Doonaen er overraskende lett. Jeg tror faktisk hele trillen er lettere enn det første bilsetet vi kjøpte til Oliver da han var nyfødt, så det går lett å ta bilsetet inn- og ut av bilen. 

+ Idé og gjennomførelse

Jeg vet jeg har sagt det allerede – men hallo: For en idé! Og gjennomførelse ikke minst. Doona’en er kjempelett å gjøre om til en trille (dra opp en spak/knapp på baksiden), og legge sammen igjen med samme spak. 

+ Ingen kompromiss

Ting som skal være flere ting på én gang må ofte inngå kompromiss på funksjoner. Doona’en er like vel et fullverdig bilsete, og like fullverdig trille som en trille med bilstol. Man kan jo dermed ikke bruke den som fulltidsvogn – ettersom det ikke er bra for ryggen til barnet, men det er heller ikke det Doona’en prøver å være. Det er rett og slett en bilstol og trille-understell i én genial oppfinnelse. 

+ God kvalitetsfølelse

Når bilstolen brukes som trille føles den stødig og av god kvalitet. Den vi kjøpte var pent brukt, så jeg vet ikke helt hvordan den blir etter mange år i bruk, men det virker som den er robust til å være så nett. 

– Handlekurv

Den har ikke handlekurv, men en veske eller bag som man kan feste på trillen. Ikke et stort minus, men ta med en sekk om du skal frakte vann hjem fra den lokale syden-butikken. 

– Går ikke som håndbagasje på standard rutefly

På nettet står det at denne går som håndbagasje, men dette gjelder nok på litt større fly. Vi reiste med vanlig rutefly fra Gardermoen til Alicante, ikke charter, og der passet ikke bilstol-trillen i hattehyllen. Vi fikk imidlertid et eget sete til trillen på flyet, så det løste seg. For meg var dette like vel en liten skuffelse, selv om jeg kanskje burde skjønt det allerede da jeg fant den på nettet. 

SAMSUNG CSC

 

Kjøpe? 

Trillen finnes blant annet hos Lekmer.no her. De finnes også hos Babyshop.no her (affiliatelenker). Akkurat nå er det kun én til salgs på Finn.no i hele Norge, men det kan jo tenkes at jo flere som kommer i omløp av disse, jo lettere blir de å finne brukt.

Jeg vurderte å selge den etter sydenturen ettersom vi ikke har bil, men vi har valgt å beholde den ettersom det er så veldig greit å bruke når vi skal steder der vi trenger bilstol i andres biler, ettersom den også kan brukes som trille. 

Har du erfaringer med Doona+ bilstol-trillen, eller spørsmål om vår test av trillen? Skriv det gjerne i kommentarfeltet, så skal jeg svare så godt jeg kan 🙂 

 

#mamma #test #barnevogn #trille #bilstol #baby #foreldre 

1 kommentar
    1. Hei, hvis du tenker å selge den etterhvert ville jeg gjerne kjøpe den 🙂 er kun 3 mnd på vei hehe takk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg