Smartphoto erfaringer: Grusomme bildemagneter

Jeg har tidligere skrevet om bildemagnetene vi har kjøpt fra Sticky9 (nå Photobox), som vi har vært kjempefornøyde med. Siden den gang har momsgrensen endret seg, så jeg tenkte å sjekke en aktør med moms og toll inkludert, og skrive litt om erfaringen min her på bloggen. Valget falt på Smartphoto.no sine kjøleskapsmagneter. Magnetene var ørlite mindre enn de fra Sticky9, men det var 12 magneter pr brett istedenfor 9, som kommer godt med når man har mange bilder man gjerne vil ha med. Siden jeg har jobbet med brukeropplevelse på nett i mange år vil User Experience også spille inn i omtalen min, og jeg kan allerede røpe nå at Smartphoto får en svak toer.

 

Tungrodd bestillingsløsning

Bestillingsprosessen var et herk. Å koble til Instagram-kontoen glitchet, så jeg måtte ut og inn to ganger, før den til slutt gikk inn uten videre forklaring. Underveis i bestillingen innser jeg at det blir mer enn 12 bilder, så jeg tenker “ja, ja, kan jo like gjerne bestille to brett” og velger ut 24 bilder. Når jeg kommer til punktet for å legge bildene på brett, går det kun an å velge 12 av de 24 bildene jeg har hentet inn fra Instagram, istedenfor at det bare legger seg på 2 brett.

Jeg prøver å doble brettene i handlekurven for å se om jeg da kan legge til flere bilder, men det blir bare to like av det første brettet.

Jeg prøver å gå inn på et nytt brett og velge resten av bildene, men på det nye brettet vises ikke bildene jeg har hentet inn fra Instagram tidligere, selv om de fleste bildeleverandører lagrer dette i “din fotosamling” eller liknende. Her nullstilles det for hvert produkt.

Jeg prøver å kopiere produktet, og endre kopien, men da kommer det ikke opp hvilke bilder som er brukt på det første brettet, så jeg må ta skjermbilde av det første brettet, og deretter manuelt plukke ut de bildene jeg vil ha på brett 2, som jeg ikke finner igjen på skjermbildet av brett 1, og bare håpe at jeg velger riktig.

Når man trykker seg vider på pilene nederst i bildeutvelgingen flytter den seg 3 og 3 bilder, så jeg må tilbake å fylle ut 2 av 3 bilder, fortsatt manuelt. Jeg kunne sikkert skrevet et helt kapittel om de lite strømlinjeformede UX-løsningene til Smartphoto, men jeg tror dere skjønner poenget. Her er noen pointers til UX-teamet til Smartphoto som jeg ville gjort noen A/B-tester på:

Illustrasjon av foreslåtte endringer inkludert: Flytt ikoner under hverandre på mobile enheter. Behold brukerens utvalg under Foto under hele sessionen i tilfelle de ønsker å bruke av utvalget sitt til flere produkter i samme bestilling. Vurder om det er plass til 2 piler, en for neste side, og en for neste produkt.

Kort leveringstid, men…

Det tok relativt kort tid før bildene kom. En ukes tid kanskje. Uten at det skulle bøte på skuffelsen da jeg åpnet pakningen.

 

Elendig bildekvalitet

Ved første øyekast ser magnet-flakene fine ut, men ser man nærmere på dem dukker det opp stadig flere problemer. Flakene er veldig tynne og vil mest sannsynlig ikke kan holde oppe et A5-ark en gang, selv om det kan oppfattes som at magnetene ikke kun er til dekor på produktbildene til Smartphoto.

Det største problemet er likevel bildekvaliteten:

Lav oppløsning

Det kan se ut som jeg har tatt bildene med et dårlig kamera, men om du ser til høyre på bildet, så kan du se den meget detaljerte kanten på det andre magnet-brettet. Printkvaliteten på bildene er rett og slett så dårlig, at man kan telle antall pixler (bildepunkter) i ansiktene til de på bildene.

Kornete bilder

Bildene er så kornete at det ser ut som de er strødd med hvite prikker. Printkvaliteten er bedre i aviser, og bildene har vilkårlige striper på seg (det synes ikke så godt på bildene ovenfor, men se til venstre i pannen til Birk på husken, der kan man se deler av stripen.

Foreløpig konklusjon: Styr unna

Som de fleste andre fotoleverandører har Smartphoto en fornøydgaranti. Jeg har derfor sendt en e-post til Smartphoto for å høre om det har skjedd en feil, eller om dette faktisk er bildekvaliteten de har på magnetene sine. Blogginnlegget oppdateres når jeg har hørt fra Smartphoto, med hva slags løsning vi kommer frem til. Kanskje printer de nye til meg med høyere oppløsning, men jeg har en anelse om at dette rett og slett er kvaliteten de har på magnetene sine, og jeg ville nok styrt unna hvis man er nødt til å ta kontakt med kundeservice for å få noen bedre, hvis de i det hele tatt kan levere det.

Alternative magnetbilde-løsninger

Om man bestiller fra nettsiden jeg har bestilt fra tidligere blir prisen fort veldig dyr. Hvert magnetflak med 9 bilder koster rundt 160 kroner, pluss frakt og toll/moms. Har man en printer hjemme ville jeg heller vurdert å kjøpe magnet-ark eller magnetisk fotopapir fra sin lokale hobbyforretning og printe selv. I skrivende stund finner jeg en pakke med 15 ark til 70 kroner på Clas Ohlson, og man kan velge oppløsning og kvalitet selv på printerinnstillinger.

 

Har du tips til nettbutikker med gode bildemagneter? 

 

Svar fra Smartphoto:

Smartphoto svarte meg på bare noen timer, og dette var det de hadde å si om kvaliteten:

“Så trist at du ikke er fornøyd med dine bestilte magneter på grunn av overflatebehandlingen. Magnetene våre er med vilje litt “glitrende”, noe som også betyr at bildet kan oppfattes som litt uklart.”

De skal ha kudos for kjapt svar, men dette er regelrett løgn. Oppløsningen har ikke noe med overflatebehandlingen å gjøre, men hvor mange PPI (pixels pr inch) og kvalitet man velger når man printer/eksporterer, hilsen tidligere grafisk designer av butikkmateriell og hovedkontakt mot trykkeri i gamlejobben.

De ga meg 3 løsninger:

  • Beholde de jeg har fått uten rabatt for dårlig kvalitet.
  • Klippe i stykker de jeg har fått for å få gavekort på summen til å bruke på noe annet.
  • “Avbryte dem” ved å ødelegge produktene og sende bilde

De sier ingenting om jeg får full refund for å ødelegge produktene, så det tredje punktet virker litt risky. Skal jeg være ærlig føler jeg det hadde vært en bedre business-løsning for dem å bare rabattere deler av produktet. På den måten beholder de noe av revenue for produktene de har produsert og sendt, samtidig som at kunden kan velge om de vil beholde produktet selv om det er elendig kvalitet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg