En sølvskje som giftering?

Jeg har tittet litt rundt på gifteringer og har forelsket meg helt i noen som heter “spoon rings”. Mest på grunn av historien bak ringene, som bare gjør dem enda nydeligere.

Skje-ringer ble til på 1600-tallet som gifteringer til tjenere som ikke hadde råd til dyre metaller. Tjenere stjal en sølvskje fra “mesteren” sin og fikk den bøyd til en giftering – noe som ofte førte til syv års straff om de ble tatt. Offeret som tjenerene gjorde for å gi sin elskede en ring i edelt metall skal være et symbol på en tidløs kjærlighetsgave.

Ok, litt rart at jeg synes det er romantisk og vakkert med stjeling, men det er en sølvskje. En liten sølvskje for å kunne gi kjærligheten i sitt liv en ring av edelt metall i en tid da slikt var forbeholdt overklassen.

 

 

 

I dag kan man jo heller se på det som kreativ gjenbruk, siden man strengt talt har råd til edelt metall og man ikke egentlig har stjålet en skje.

Jeg synes det var en litt morsom ide til meg og Roar. Litt fordi jeg synes de var fine og romantiske, og litt fordi den kunne symbolisert at vi giftet oss og stiftet familie før vi var helt “etablert”. Roar vet ikke helt om han synes, men han har funnet en som han synes var “grei”.

Hva synes dere?



12 kommentarer

Siste innlegg